Gisteren en vandaag hebben we bij wijze van proef 10.503 donateurs een brief gestuurd die tot bezorgde reacties heeft geleid. In de bewuste brief vragen we of we de financiële steun automatisch mogen verhogen. Omdat onze donateurs erg belangrijk zijn, leggen we je graag uit waarom we deze brief hebben gestuurd. Ben je donateur (dankjewel!) en heb je geen brief ontvangen, dan verandert er dus niets aan jouw donatie.

Op dit moment staan we in de belangstelling en daarom is het belangrijk om eerst de feiten op een rijtje te zetten:

• Alleen een groep donateurs die ons al langere tijd steunt met een machtiging tussen de € 0 en € 20 op jaarbasis heeft de brief ontvangen.
  • In de brief vragen wij aan deze donateurs of wij hun donatie automatisch mogen verhogen met een bedrag tussen de € 5 en € 24 per jaar.
  • De mensen die we benaderd hebben, zijn supporters die ons al langere tijd steunen en waarvan wij geloven dat zij vertrouwen hebben in het werk dat wij doen.

Optimaal gebruik van de financiële steun

Op dit moment krijgen we telefoontjes, tweets en andere berichtjes met vragen, opmerkingen en suggesties. We begrijpen de kritiek en luisteren naar de feedback. De reden waarom we het zo doen is om het geld zo efficiënt mogelijk te gebruiken. We willen natuurlijk zo veel mogelijk besteden aan de bescherming van de aarde en onderzoeken daarom welke fondsenwervende methodes we kunnen inzetten die zo min mogelijk geld kosten. Dit is echt vele malen goedkoper dan telemarketing en straatwerving.

Donateurs zijn onmisbaar

We begrijpen dat het niet zo handig is dat mensen ons zelf moeten bellen als ze niet hun bedrag willen verhogen. Maar feit is wel dat dit ons echt veel geld scheelt. Als blijkt dat het tot te veel negatieve reacties leidt, zullen we daar echt conclusies uit trekken. Particuliere donateurs vormen de ruggengraat voor het milieuwerk dat wij doen. Daardoor kan Greenpeace campagne voeren voor een positieve verandering, een betere toekomst en duurzame oplossingen. Zonder onze donateurs is er simpelweg geen Greenpeace.

Download hier een voorbeeld van een van de brieven