‘Ik heb geen idee hoe dit afloopt, hoe lang het gaat duren. De onzekerheid maakt me gek’, schrijft Greenpeace-medewerker Faiza Oulahsen in een brief vanuit haar cel in het Russische Moermansk. In de vijf pagina’s tellende brief vertelt ze over haar ervaringen vanaf de entering van de ijsbreker Arctic Sunrise tot enkele dagen geleden. ‘2 maanden de cel in is één ding, maar dan? Wat komt daarna?’

Doodmoe en ijskoud

De brief, gericht aan een collega in Nederland, schreef Faiza op zaterdag 28 september, een dag voordat ze te horen kreeg dat ook zij twee maanden in voorarrest zal blijven, net als de andere opvarenden van de Arctic Sunrise. De dagen daarvoor waren een beproeving. Na eerst te zijn vastgehouden op het schip, volgde een Russische cel. ‘We lagen op de vloer en houten tafels, omdat we doodmoe waren. […] Het was ijskoud en licht was continu aan.’

De volledige brief lees je hier.

‘Onmenselijk was het’

De beelden van Faiza en de andere bemanningsleden in een kooi in de rechtszaal van Moermansk zijn de hele wereld overgegaan. Achter de schermen waren de omstandigheden bepaald niet beter. ‘[We werden] in ranzige hokken gestopt en opgesloten, in afwachting van de zitting. Onmenselijk was het.’ Nadat duidelijk werd dat de actievoerders ten minste twee maanden cel boven het hoofd hing, werd de ernst van de situatie echt duidelijk. ‘Ik begon mijn kalmte en beheerstheid van de afgelopen dagen langzaam maar zeker te verliezen.’

Faiza in de rechtbank in MoermanskDe internationale steun en tekens van solidariteit voor de ‘Arctic 30’, de dertig gearresteerde opvarenden van de Arctic Sunrise, doet ze echter veel goed. Afgeschermd van de buitenwereld en de media hoorde Faiza van de steunbetuigingen van een medewerker van het Nederlandse consulaat in Rusland. ‘Ontroerend om te horen! En blij dat we niet vergeten zijn.’

En hoe nu verder?

Greenpeace legt zich zeker niet neer bij de onrechtvaardige manier waarop in Rusland wordt omgegaan met deze geweldloze actievoerders. Ook blijven we met man en macht knokken tegen de plannen van oliebedrijven om de kwetsbare natuur van het Noordpoolgebied op het spel te zetten. We gaan we in hoger beroep tegen het maandenlange voorarrest van de Arctic 30. Help ons deze onschuldige mensen zo snel mogelijk vrij te krijgen en stuur een mail naar de Russische ambassade!

De nieuwste ontwikkelingen over deze zaak vind je hier en op het Twitterprofiel van de Arctic Sunrise.

De energierevolutie is niet te stoppen

Met jouw hulp overtuigen we trage politici en vervuilende bedrijven. Schone energie heeft de toekomst!

Bekijk jouw mogelijkheden >>