Ruim twee jaar geleden startte Greenpeace de internationale Detox-campagne. Honderdduizenden (mode)bewuste consumenten riepen sindsdien hun favoriete kledingmerken op gifvrij te produceren. En met resultaat: zeventien kledingproducenten beloofden het roer om te gooien en samen met Greenpeace het gebruik en de dump van gifstoffen een halt toe te roepen.

De afspraken waren ambitieus: het uitbannen van alle schadelijke stoffen vóór 2020. Ook beloofden de merken openheid van zaken te geven over welke gifstoffen tot die tijd gebruikt en geloosd worden. Die informatie is de kledingindustrie verschuldigd aan de mensen die leven rondom de kledingfabrieken, maar ook aan de consument.

Detox Catwalk

Met nog zes jaar te gaan tot de magische 2020-deadline, is het de hoogste tijd om de balans op te maken. Welke merken tonen zich ware Detox-leiders? Wie heeft concrete stappen gezet op weg naar een volledig gifvrije kledingproductie? En wie blijft vooralsnog hangen in mooie praatjes en loze beloftes? Op de Detox Catwalk zetten we alle merken in de schijnwerpers.

Who’s hot & Who’s not?

De verschillen zijn groot. Sommige merken hebben al flinke stappen gezet. G Star Raw deed al meerdere onderzoeken naar schone alternatieven voor de meest schadelijke stoffen. H&M toont zich een echte leider op het gebied van transparantie en Mango laat zien dat fashion zonder schadelijke PFC’s binnen handbereik is.

Anderen laten het helaas afweten. De sportmerken Adidas en Nike waren de eersten die een gifvrije productie beloofden, maar vooralsnog is het bij woorden gebleven. Nogal ironisch, voor bedrijven die adverteren met hoopgevende slogans als ‘Just do it’ en ‘Impossible is nothing’. Greenpeace blijft ook met deze merken in gesprek en roept ze op een voorbeeld te nemen aan de Detox-leiders.

 

 

Een toekomst zonder gif

Voor de productie van onze kleding, elektronica en cosmetica worden vaak giftige stoffen gebruikt. Stoffen die in de natuur terechtkomen bij de productie en op het moment van afdanken. Maar ook door lozingen van afvalwater door fabrieken die de producten maken. Terwijl er steeds meer schone alternatieven zijn.

Wat ons betreft komen er geen producten op de markt voordat is bewezen dat ze geproduceerd zijn zonder giftige stoffen. Zodat jij in de toekomst alles kunt kopen zonder je zorgen te maken. Lees meer >>