Wassenaar- Vandaag werd Wassenaar opgeschrikt door een boorinstallatie van Shell op het veld voor het Wassenaarse Raadhuis. De jaknikker boorde niet echt naar olie, maar was onderdeel van een Greenpeace-actie. De milieuorganisatie protesteert tegen de boorplannen van Shell op de Noordpool. ‘Shell probeert de laatste druppels olie uit de aarde te persen. Midden in Wassenaar vinden we boren naar olie belachelijk. Net zo belachelijk is boren op de Noordpool. Daar zet het olieconcern kostbare natuur op het spel om naar de laatste druppels olie te boren. Dat moet stoppen’, zegt Peter Paul Ekker van Greenpeace.

De werklieden in Shell-uniform tuigden vanmiddag een echt uitziende jaknikker op voor het monumentale Wassenaarse Raadhuis. Omwonenden werden via een brief op de hoogte gesteld van deze eerste proefboringen van Shell waarin het bedrijf aangeeft dat …‘Door de toenemende wereldwijde vraag naar olie, de daarmee gepaard gaande stijgende olieprijs en technische ontwikkelingen, [het] inmiddels economisch rendabel is om dit olieveld toch in productie te nemen.’
Binnen een uur trad de machine van ruim 4 meter hoog ‘in werking’. Bezorgde buren kwamen kijken naar de industriële activiteit in hun buurt. Rond 15.45 maakte Greenpeace zichzelf kenbaar en rolde een spandoek uit: ‘Als hier olie zat, zou Shell boren.’

Alhoewel er inderdaad een olieveld ligt onder Wassenaar, is er niet echt naar olie geboord en heeft Shell voor zover bekend geen plannen daartoe. Anders is het op de Noordpool. Daar doet Shell op dit moment verkennend onderzoek om er volgend jaar booractiviteiten te beginnen. Vorig jaar wilde  Shell ook al proefboringen doen in dit gebied, maar toen moest het bedrijf de plannen uitstellen door alle tegenslagen.

Onverantwoord en onnodig, zegt Peter Paul Ekker van Greenpeace over de plannen van Shell: ‘Veilig boren naar olie op de Noordpool bestaat niet. Een klein ongeluk betekent onherstelbare schade aan een fragiel natuurgebied. Shell en andere olieconcerns zoals het Russische Gazprom willen een milieuramp riskeren, alleen maar om op korte termijn nog meer winst te maken. En dat terwijl de rest van de wereld inzet op een overgang naar schone energie. We hebben de olie echt niet meer nodig. Afblijven dus, van de Noordpool.’

Ekker kan wel verklaren waarom de olieconcerns juist nu olie op voorheen onmogelijke plekken binnen de noordpoolcirkel proberen te bereiken. ‘Door klimaatverandering, mede veroorzaakt door ons gebruik van fossiele brandstoffen zoals olie, zijn grote delen ijs al gesmolten. De Noordpool is daardoor beter bereikbaar.  De dieren die er leven, zoals de ijsbeer, zien hun leefomgeving al letterlijk wegsmelten door de zon. We mogen niet accepteren dat zij nog verder in het nauw worden gedreven omdat enkele multinationals nog meer geld willen verdienen.’

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u bellen met:
Sigrid Deters, persvoorlichter Greenpeace: 06-25031015