Greenpeace roept staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) op een einde te maken aan de oude, Haagse politiek voor monstertrawler-bedrijven en een nieuwe koers te varen. Zembla toonde vanavond aan dat het vorige kabinet-Rutte zich door de Nederlandse rederij Parlevliet & Van der Plas liet gebruiken om haar schadelijke visserij in het buitenland te beschermen. ‘Parlevliet stroopt met de grootste supertrawlers ter wereld onze oceanen af, gooit illegaal vele tonnen vis dood overboord en krijgt ook nog eens tientallen miljoenen euro’s van ons belastinggeld voor deze schadelijke praktijken’, licht campagneleider Pavel Klinckhamers toe. ‘Tóch kijkt Den Haag tot nu toe niet kritisch naar deze Quote 500-jongens, maar helpt zelfs nog een handje om nog méér te kunnen vissen.’

Uit onderzoek van Zembla blijkt dat Parlevliet vorig jaar met één telefoontje zowel toenmalig vice-premier Maxime Verhagen als Uri Rosenthal (oud-minister van Buitenlandse Zaken) in de benen kreeg om hand- en spandiensten te verlenen voor het bedrijf. De rederij was op dat moment groot in het nieuws omdat hun monstertrawler Margiris net een visverbod had gekregen in Australië. Zowel Verhagen als Rosenthal hebben hierover vervolgens, op verzoek van de rederij, een gesprek gevoerd met hun Australische collega’s. Eerder vroegen Kamerleden aan oud-staatssecretaris Henk Bleker (Economische Zaken) om Australië te waarschuwen voor de komst van Margiris. Hij wees elke verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid voor het schip van de hand omdat het geen Nederlandse vlag heeft. Klinckhamers: ‘We verwachten dat met de nieuwe staatssecretaris Dijksma een nieuw tijdperk aanbreekt, waarin het beleid niet meer wordt gedicteerd door een klein clubje industriële vissers. Die verdienen geen speciale bescherming van de overheid.’

Parlevliet & Van der Plas was het afgelopen jaar niet alleen negatief in het nieuws vanwege de Margiris in Australië. In december bleek een zusterschip, Maartje Theadora, een uitzonderlijk hoge boete van zes ton te hebben gekregen in Frankrijk wegens illegale visserij en boekhoudfraude. Eind maart werd de broer van Margiris, Jan Maria, groot nieuws in Nederland omdat uit een schaduwboekhouding bleek dat de monstertrawler vele tonnen vis dood overboord gooit op volle zee, om plaats te maken voor ‘betere’ vangsten. Dit is illegaal in Europa.

Deze maand herziet de EU het Europese visserijbeleid Dit gebeurt eens in de tien jaar. Greenpeace maakt zich al tijden sterk voor eerlijke visserij. Dat betekent een einde aan de supertrawlers en ruim baan voor kleine, duurzame vissers. ‘Wij hopen en verwachten dat het kabinet-Rutte II de grootste -en schatrijke- rederijen nu eens eerlijk onder de loep neemt. Staatssecretaris Dijksma kan dan niet anders dan concluderen dat er geen plaats meer is voor monstertrawlers, laat staan dat ze het Europese beleid bepalen.’
———————

Meer informatie: