Amsterdam, 27 maart 2013 – Greenpeace heeft bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) aangifte gedaan tegen het visserijbedrijf Parlevliet & Van der Plas uit Valkenburg (ZH). De milieuorganisatie heeft een schaduwboekhouding in handen, waaruit blijkt dat een supertrawler van Parlevliet tijdens een visreis van drie weken meer dan anderhalf miljoen kilo dode haring in zee kieperde. ‘Het gaat om prima eetbare vis, die Parlevliet loosde omdat hij nog betere haring tegenkwam. Dat is niet alleen verboden door de EU, maar bovendien pure natuurvernietiging. Wij willen dat de NVWA deze fraudezaak tot de bodem uitzoekt’, licht campagneleider Pavel Klinckhamers van Greenpeace toe.

Parlevliet & Van der Plas moet voor de inspectiediensten documenten aanleveren, waarin de hoeveelheden gevangen vis staan vermeld. Dit is bedoeld om te controleren of het bedrijf zich aan de vangstquota houdt. Greenpeace heeft van een Duitse oud-stuurman van monstertrawler ‘Jan Maria’ echter een schaduwboekhouding gekregen, waaruit blijkt dat op grote schaal de hand wordt gelicht met die cijfers. Klinckhamers: ‘Op sommige dagen staat in de schaduwboekhouding zomaar honderdduizend kilo vis méér vermeld dan in de officiële administratie. Tijdens een reis van drie weken heeft Parlevliet ruim anderhalf miljoen kilo vis gevangen die niet aan de autoriteiten is gemeld. Dat is geen klein schattingsfoutje meer, maar grootschalige oplichting.’

De alternatieve administratie van deze visreis uit 2012 lag in de stuurhut en werd bijgehouden door meerdere opvarenden, waaronder een Nederlandse kapitein. Omdat hij aan boord hoofdverantwoordelijk is, doet Greenpeace tevens aangifte tegen hem. Het verschil tussen de échte hoeveelheden gevangen vis en wat aan land komt, is volgens de cijfers 25 procent. Het dumpen van prima verkoopbare vis voor lucratievere vangsten heet high grading en is door de EU verboden. ‘Maar voor deze enorme trawlers is het blijkbaar een fluitje van een cent om de controles te omzeilen’, zegt Klinckhamers van Greenpeace. ‘Het meest stuitend is nog wel dat Parlevliet & Van der Plas voortdurend benadrukt dat het volgens de regels vist, maar ondertussen de boel belazert.’

De ‘Jan Maria’ is een monstertrawler die vaart onder Duitse vlag, voor een dochtermaatschappij van Parlevliet & Van der Plas. De Duitse oud-stuurman, Andreas Mehmecke, heeft daarom ook zelf aangifte gedaan bij de Duitse Bundesanstalt für Landwirtschaft und Ernährung (BLE). Mehmecke: ‘Aan de ene kant van de wereld hebben mensen te kampen met een voedselcrisis, terwijl hier grote hoeveelheden goede vis weggesmeten worden. Dat mogen we niet accepteren.’