Amsterdam, 17 april 2013 – Na andere internationale merken als Zara, Levi’s, Esprit en G-Star, blijkt ook de Amerikaanse modekolos Gap zich schuldig te maken aan grootschalige giflozingen. Een nieuw onderzoeksrapport van Greenpeace over kledingfabrieken in Indonesië toont aan dat Gap voor de productie van kleding schadelijke chemicaliën gebruikt, die het bedrijf vervolgens in lokale rivieren dumpt. ‘Dit merk verkoopt ook kleding in Nederland en het is dus voor ons belangrijk dat Gap stopt met deze smerige productiewijze’, legt campagneleider Marjolein Buijssen van Greenpeace uit.

Uit het rapport ‘Toxic Threads: Polluting Paradise’ blijkt dat Gap in West-Java gebruik maakt van een kledingfabriek van de Indonesische PT Gistex Group. Die dumpt de gifstoffen na gebruik direct via pijpleidingen in de rivier Citarum. De lokale bevolking is van deze rivier afhankelijk voor bijvoorbeeld drinkwater.  De stoffen die geloosd worden zijn onder meer nonylfenol en tributylfosfaat. Nonylfenol wordt gebruikt voor het fixeren van verf op textiel en is hormoonverstorend.Het sterk irriterende tributylfosfaat is een zogenoemde weekmaker en terug te vinden in labels op kleding. ‘Gap moet, net zoals andere grote modemerken, zo snel mogelijk met hun kledingleveranciers aan tafel om een einde te maken aan deze schadelijke lozingen’, merkt Buijssen op.

De textielindustrie is één van de grootste watervervuilers van West-Java. Toch hoeft de sector van de overheid geen enkel inzicht te geven in de stoffen die worden gebruikt en geloosd. Er zijn ook geen wetten die het dumpen van chemicaliën in de rivieren verbieden. Greenpeace heeft tijdens het nemen van monsters bij pijpleidingen zelfs afvalwater aangetroffen met een pH-waarde van 14. Zulke hoge waardes kunnen leiden tot brandwonden op de blote huid. ‘Mensen die langs de Citarum wonen en afhankelijk zijn van dit water, hebben het recht om te weten wat er in wordt geloosd. En de klanten van Gap hebben het recht te weten welke schadelijke stoffen worden gebruikt voor het maken van hun kleding’, bepleit Marjolein Buijssen van Greenpeace.

Greenpeace maakt zich sterk voor schoon water overal ter wereld. De campagne voor schone kledingproductie begon in 2011 en is sindsdien een wereldwijd succes. In totaal hebben tot op heden zeventien kledingmerken beloofd uiterlijk in 2020 te zijn gestopt met het lozen van giftige stoffen. Bovendien geven ze openheid van zaken over de chemicaliën die ze gebruiken. Zara, Levi’s, Esprit en G-Star hebben al beloofd hun productiewijze te veranderen, net zoals onder meer Nike, modehuis Valentino en C&A.
—————————————————————————————————————–
Meer informatie:

Greenpeace-rapport ‘Toxic Threads: Polluting Paradise’:

Algemene informatie:

Persvoorlichting Greenpeace: Jelko de Ruijter, 06 – 25 03 10 14