UPDATE 26 november 2014 – Na het betalen van de borg kon de Arctic Sunrise woensdag eindelijk vertrekken uit de haven van Arrecife op Lanzarote. Het schip wordt gelijk ingezet om op te komen voor Greenpeace-actievoerders die worden vervolgd voor een vreedzame actie bij een kerncentrale in 2011. Geen tijd te verliezen…

18 november 1014 – Het lijkt een grap, maar er valt niets te lachen. Slechts enkele maanden geleden werd de Arctic Sunrise vrijgegeven door Rusland; vandaag werd de ijsbreker stilgelegd door de Spaanse autoriteiten, na een vreedzaam protest tegen olieboringen bij de Canarische Eilanden.

Gebroken been

© Arturo Rodríguez / Greenpeace

De Spaanse autoriteiten legden het schip aan de ketting in de haven van Arrecife, op het eiland Lanzarote. Terwijl onderzoek naar de actie van afgelopen zaterdag loopt, mag het schip alleen vertrekken als een borgsom wordt betaald van €50.000. Dit weekend raakten twee actievoerders gewond toen boten van de Spaanse marine meermaals invoeren op rubberboten van Greenpeace. Een van de actievoerders brak daarbij haar been en moest een operatie ondergaan. Het gaat inmiddels naar omstandigheden goed met haar.

Risico’s voor natuur en toerisme

Hoewel onderzoek loopt naar de kapitein van de Arctic Sunrise, op verdenking van het overtreden van ‘maritieme verkeersregels’, worden hij en de rest van de crew niet vastgehouden. De reactie van de Spaanse autoriteiten laat zien hoe ver overheden gaan om de belangen te beschermen van fossiele-energiebedrijven, in dit geval het Spaanse Repsol. Het bedrijf heeft toestemming gekregen naar olie te boren in de buurt van de eilanden Lanzarote en Fuerteventura. De risico’s voor de natuur en het toerisme zijn groot. Veel Spanjaarden, en dan vooral bewoners van de eilanden, zijn tegen de boringen.

Help de Arctic Sunrise

Nadat de Arctic Sunrise een jaar had stilgelegen in het ijzige Moermansk, was het haast een wonder dat het schip op eigen kracht terug kon varen naar Amsterdam. Daar werden onlangs hoognodige reparaties uitgevoerd, zodat het schip spoedig weer kon uitvaren. In 2015 is groot en kostbaar onderhoud nodig. Draag je steentje bij aan dit onderhoud en laat de Sunrise ook in de toekomst uitvaren!

De energierevolutie is niet te stoppen

Met jouw hulp overtuigen we trage politici en vervuilende bedrijven. Schone energie heeft de toekomst!

Bekijk jouw mogelijkheden >>