Doe dan mee met onze verkiezing en win!

Dit jaar brengt Greenpeace heel Nederland op de been om de bijen te redden. We roepen onder andere tuincentra op gifvrije plantjes en bollen te gaan verkopen en organiseren samen met de landelijke organisatie voor hobbytuinders (AVVN) een wedstrijd op Facebook voor het meest bijvriendelijke plekje van Nederland. Heb jij een BIJzondere (moes/gevel)tuin, balkon, perk of hofje? Doe dan en mee win BIJzondere prijzen.

Een tuin of balkonnetje kan er prachtig uitzien, maar een écht bijvriendelijk plekje is meer dan alleen maar mooi. Een waar bijenparadijs heeft:

• veel verschillende voor bijen voedzame planten en bloemen die op verschillende momenten in bloei staan
  • genoeg ongestoorde plekjes zoals holle stengels, zand of bijenkastjes waar wilde bijen kunnen nestelen
  • zo veel mogelijk planten en bloemen van biologische herkomst
  • geen giftige bestrijdingsmiddelen

Zó doe je mee

Leg je bijenparadijs zo fotogeniek mogelijk vast. Upload de foto’s op onze speciale Facebookpagina en schrijf bijzonder kort maar krachtig waarom jouw tuin gaat winnen. Tot 20 juli kun je meedoen, daarna sluit de competitie voor deelname en kan het stemmen beginnen. Deel je inzending daarom met zoveel mogelijk mensen en vraag ze vóór 3 augustus op jouw bijenparadijs te stemmen. Wie weet win jij dan wel een van onze smakelijke prijzen. Doe je zelf niet mee, maar ken je iemand met een bijzonder bijvriendelijk plekje? Tip hem of haar dan via facebook over deze verkiezing.

Jury en prijzen

Een serieuze verkiezing vraagt om serieuze juryleden en dito prijzen. Een greep uit beiden, te beginnen met de jury: freelance journalist Loethe Olthuis, schrijver van de rubriek Spul en de culinaire column De Volkskeuken voor De Volkskrant; Abderrahim Bouna, initiator van de StadsImkerij in Rotterdam; Wouter van Eck, ontwerper van voedselbossen. De prijzen zijn net zo fijn: allereerst natuurlijk de eervolle titel ‘meest bijvriendelijke tuin van Nederland’, gevolgd door een bijzonder lekker weekendje weg en nog veel meer smakelijks.  Wacht daarom niet langer en doe nu mee op greenpeace.nl/tuin.