Na drie weken vol spanning is hier dan eindelijk de uitslag. Meer dan 450 tuinen zijn genomineerd voor de eretitel Meest Bijvriendelijke Tuin van Nederland. Op zondag 10 augustus verliep de stemperiode. Het was een nek-aan-nekrace, maar de winnaars van de publieksprijzen zijn nu bekend. De meest bijvriendelijke tuin van Nederland is volgens jullie de tuin van………*trommelgeroffel*….. Justine Gerretsen!

Justine wint een volledig verzorgde overnachting voor twee personen in Herberg Het Volle Leven. Over haar tuin zei zij het volgende: “ik zoek naar zoveel mogelijk variatie zodat elk bijtje z’n bloemetje kan vinden..” Hiermee wint zij de publieksprijs van de verkiezing “Meest bijvriendelijke tuin van Nederland”.

Hoofdprijswinnaar Zoemende Zomertuinen: Justine Gerretsen

Tweede prijswinnaar: Marloes van Baren

Maar er is meer goed nieuws. We hebben ook  prijzen voor de tweede en derde winnaar. Want Marloes van Baren, bereid je maar voor op een heerlijk verblijf waar niets hoeft, maar alles kan en mag. Marloes wint met haar moes- en siertuin vol bijen, beestjes en bomen een midweek op vakantiepark de Rozenhorst in Limburg. Voor de derde prijs winnaar hebben we een (h)eerlijk diner voor twee bij restaurant en kwekerij De Kas. De winnares zei over haar tuin: Het is met recht een bee-happy tuin. Ik heb zoveel bijen in de tuin dat ik af en toe de tel kwijt raak. En aangezien ik af en toe ook gewoon in het wild in ons dorp zaden strooi omdat ik daar te weinig bloemen voor de bijen zie. Mijn tuin is absoluut een happy place voor de bijen!!! Manon Kempen, gefeliciteerd!

Derde prijswinnaar: Manon Kempen

Juryprijzen

Naast de publieksprijzen zijn er ook juryprijzen. Op 24 augustus worden de winnaars van de juryprijzen bekend gemaakt. Deze week gaat de jury langs een selectie van de ingezonden zoemende zomertuinen. Uiteraard ontvangen alle genomineerden een bericht.

(De prijzen voor deze verkiezing zijn beschikbaar gesteld door deze sympathiserende horecagelegenheden, waarvoor dank!)

Waarom deze verkiezing?

Samen met de landelijke organisatie voor hobbytuinders (AVVN) organiseren we deze wedstrijd op Facebook voor het meest bijvriendelijke plekje van Nederland. Niet alleen houden we van mooie tuinen, maar met deze wedstrijd vragen we om extra aandacht  voor de bijen én hopen we op nog meer bijvriendelijke plekken in Nederland!  De toenemende sterfte onder bijen is niet alleen voor de imkers een nachtmerrie, maar een groot probleem voor ons allemaal. Maar liefst 70 procent van onze voedselgewassen wordt bestoven door bijen en andere insecten.  Imkers en wetenschappers trekken al jaren aan de bel, maar overheden en bedrijven reageren veel te langzaam. Daarom blijven wij , samen met betrokken mensen zoals jij, het gebruik van giftige bestrijdingsmiddelen aanpakken en gezonde, ecologische land- en tuinbouw vooruit helpen.

Wil je op de hoogte blijven van onze campagnes? Dat kan! Maak dan een keuze uit één van onze mailingen en kijk wat jou het meeste aanspreekt.

Zorg voor duurzame landbouw

Gewassen die op een natuurlijke manier zijn verbouwd, zijn gezond voor mens en milieu. Daarom voert Greenpeace campagne voor duurzame landbouw. Daarin is geen plaats voor giftige bestrijdingsmiddelen en genetische manipulatie, want de nadelen en risico’s daarvan zijn te groot.

Onze oplossing? Die is simpel: behoud biodiversiteit, zorg voor duurzame landbouw, ga uit van het voorzorgprincipe en bewaak keuzevrijheid voor producenten én consumenten. Lees meer >>