Bedenk je maar een tweede keer voordat je een ruikertje bij een tuincentra, bouwmarkt of supermarkt koopt: op de planten en bloemen van 6 verschillende winkelketens troffen we tientallen giftige bestrijdingsmiddelen, waarvan sommigen zelfs al jarenlang verboden zijn.

Eerder dit jaar lieten we al zien dat tientallen planten en bloembollen uit de grootste tuincentra boordevol voor bijen giftige bestrijdingsmiddelen zaten. Oók plantjes die nadrukkelijk als ‘bijvriendelijk’ werden verkocht. Daarom besloten we tot een tweede test met de producten van winkelketens GroenRijk, Life & Garden, Hornbach, Praxis, Gamma en Jumbo. Onze verwachtingen waren al niet héél rooskleurig, maar de resultaten waren ronduit schokkend.

Stinkende sector

© Axel Kirchhof / Greenpeace

In totaal troffen de labonderzoekers 110 verschillende bestrijdingsmiddelen op de 105 onderzochte planten en bloemen. Een derde van deze middelen is voor bijen in minimale hoeveelheden al zeer giftig. Al tijdens de teelt kunnen bijen aan deze middelen worden blootgesteld. Direct, bij de open teelt, omdat ze eten en drinken halen op de giftige planten. Of indirect, via het afvoerwater van de bloemen- en plantenkassen dat in het oppervlaktewater terechtkomt. Op een aantal monsters vonden we zelfs middelen die al járen illegaal zijn, zoals dieldrin.

Politiek moet nu in actie komen

De Tweede Kamer kan de bijensterfte helpen stoppen. Komende week debatteert zij over een verbod op de beruchte neonicotinoïden. Deze pesticiden zijn volgens wetenschappers medeverantwoordelijk voor de sterfte van bijen, vlinders, vogels en andere wilde bestuivers. In april namen de Kamerleden al een motie aan om de natuur te beschermen: ze riepen de regering op om álle neonicotinoïden te verbieden, maar staatssecretaris Dijksma legde de motie naast zich neer. Op 4 december krijgt deze oproep een nieuwe kans tijdens een algemeen overleg van het parlement.

Dít kun jij doen

Ben je ook zo geschrokken van de resultaten en wil je de bijen helpen? Kijk op greenpeace.nl/bijentips voor telers en kwekers die bijvriendelijke producten verkopen. Op onze site vind je ook tuintips om de bijen de winter door te helpen. Je kunt natuurlijk ook zelf GroenRijk, Life & Garden, Hornbach, Praxis, Gamma en Jumbo om opheldering vragen via Facebook of via het contactformulier. Want om bijen zo snel mogelijk te beschermen, is actie van de tuincentra, doe-het-zelfzaken en supermarkten onmisbaar. Na een zomer intensief campagne voeren, hebben we marktleider Intratuin ervan overtuigd dat ze 9 voor bijen dodelijke pesticiden uit het schap moeten halen. Ook zegt het tuincentrum toe dat binnen 6 jaar zijn planten vrij zijn van dezelfde gifstoffen. Nu is het aan de andere winkelketens om dit goede voorbeeld te volgen.