UPDATE 28 JANUARI 2014 – Luxemerk Burberry heeft vandaag toegezegd de ‘giftige monstertjes’ uit zijn kleding te bannen. Het hele productieproces wordt letterlijk opgeschoond. Dit proces moet op 1 januari 2020 voltooid zijn. Deze belofte volgt na twee weken publieke druk van Greenpeace en wereldwijde protesten voor boetieks van het Britse merk.

Er zitten gevaarlijke chemische stoffen in kinderkleding en kinderschoenen van grote merken als Disney, Burberry en Adidas. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Greenpeace. Diverse producten van twaalf merken werden onderzocht, waaronder mode van American Apparel, GAP, Primark en Nike.

Luxemerken en budgetmode

Chih An Lee, Detox Campaigner bij Greenpeace, zegt vanuit China, waar veel van onze kleding wordt geproduceerd: ‘Dit is een nachtmerrie voor ouders. Deze chemische ‘monstertjes’ hebben we in alle soorten kleding gevonden, van exclusieve luxemerken tot budgetmode; ze vervuilen onze waterwegen van Beijing tot Berlijn. Omwille van de huidige en toekomstige generaties moeten merken stoppen met het gebruik van deze monsters.’

Little Monsters

Badpak vol gif

Van alle onderzochte merken werden producten met gevaarlijke chemicaliën in de winkel aangetroffen. Onder de resultaten troffen de onderzoekers een badpak van Adidas aan dat hogere niveaus perfluoroctaanzuren bevat dan is toegestaan volgens de richtlijnen van het sportmerk zelf. Een bedrukt T-shirt van Primark bevatte maar liefst 11 procent ftalaten, zogenoemde weekmakers. Eenmaal vrijgekomen in het milieu kunnen deze chemische stoffen schadelijke effecten hebben op de voortplanting, onze hormoonhuishouding en immuunsysteem.

Fashionista’s

Lee: ‘Ouders, fashionista’s en lokale gemeenschappen kunnen helpen deze giftige nachtmerrie te beëindigen door de vervuilende merken op hun verantwoordelijkheid aan te spreken. Al eerder heeft de stem van de consument ertoe geleid dat een aantal van de grootste wereldmerken hebben toegezegd om te detoxen; veel bedrijven zijn al in gesprek met hun leveranciers om de ergste chemicaliën uit te bannen.’

China is ’s werelds grootste textielproducent. Greenpeace roept de Chinese overheid op te helpen het gebruik van gevaarlijke chemische stoffen in de textielindustrie te stoppen.

Meer over dit nieuwe onderzoek naar gif in kindermode lees je hier.