Amsterdam– De bossen in Indonesië verdwijnen sneller dan waar ook ter wereld, zo laat een onlangs gepubliceerde studie zien. Een groot probleem zijn de jaarlijkse terugkerende bosbranden die zorgen voor enorme rookontwikkeling – een bedreiging voor het wereldwijde klimaat en een ramp voor de gezondheid. Deze ontstaan op veengronden die ontwaterd zijn en waar het bos grotendeels verdwenen is waardoor ze licht ontvlambaar worden. Actie is nodig maar nog steeds zijn er bedrijven zoals APRIL/RGE-groep die net doen alsof zij geen onderdeel van het probleem zijn. En daar trappen onder andere hun financiers, waaronder ABN AMRO, met open ogen in.

In Sumatra en Kalimantan vindt de vernietiging grotendeels plaats in bossen op veengronden. Het ontwateren en kappen van deze veenbossen heeft een vernietigend effect, veengronden verdrogen, waterniveaus dalen en het creëert een situatie die zeer licht ontvlambaar is. Actie is hard nodig, maar er zijn bedrijven die zich aan hun verantwoordelijkheid onttrekken. Een duidelijk voorbeeld is de RGE-groep, een familie-imperium met zowel een palmolie- als een pulp en papiertak. Een van de RGE-bedrijven is APRIL, een van de grootste pulp- en papierbedrijven van Indonesië en in deze sector de grootste vernietiger van bossen. Hun grootste concurrent is Asia Pulp & Paper (APP) dat meer dan een jaar geleden een ‘no deforestation’-beleid heeft geïmplementeerd en onlangs heeft toegezegd 1 miljoen hectare bos te beschermen en te herstellen – een gebied zo groot als alle APP-plantages bij elkaar.

APRIL weet dondersgoed dat zodra de bosbranden heftiger worden de aandacht zich weer op het bedrijf richt. Maar in plaats van een einde maken aan de misstanden in de praktijk kiest de RGE-groep ervoor geld uit te geven aan een charmeoffensief. Zo lanceerde APRIL eerder dit jaar een duurzaam bosbeheer-plan  inclusief een serie blogs waarin het bedrijf zich voordoet als verantwoord en stelt dat het slachtoffer is geworden van bedrieglijke NGO-campagnes.

ABN AMRO stelt zelf dat de bank niet betrokken zal zijn bij transacties die betrekking hebben op de vernietiging van kostbare ecosystemen. Greenpeace Nederland heeft hier in april een eerste gesprek over gevoerd met ABN AMRO en om helderheid gevraagd. ABN AMRO erkent een financier van APRIL te zijn, maar de bank heeft tot nu toe geen duidelijk antwoord gegeven op de vraag hoe een dergelijke lening überhaupt verstrekt had kunnen worden. De bank heeft ook niet aangegeven welke stappen gezet zullen worden zodat APRIL stopt met deze praktijken of waardoor in elk geval ABN AMRO niet meer betrokken is. Het druist immers in tegen het eigen beleid van de bank. Greenpeace verwacht op korte termijn een duidelijk antwoord van ABN AMRO. Het wordt tijd dat APRIL en alle andere bedrijven in de RGE Group stoppen met deze greenwash en de bulldozers stilzetten voor het te laat is.

Meer informatie: Alain van der Horst, persvoorlichting Greenpeace
Nederland, 06-25031013