Amsterdam 6 november – Alleen al de afgelopen twee weken kwamen in de haven van Rotterdam twee schepen aan met hout van een Braziliaanse zagerij die illegaal hout verwerkt, bestemd voor bedrijven in Nederland en België. Sinds 2013 is er een Europese wet van kracht die de handel in illegaal hout verbiedt. Desondanks is op dit moment opnieuw een lading verdacht hout onderweg naar Rotterdam. Greenpeace roept de Nederlandse autoriteiten op hun bevoegdheden aan te wenden om deze praktijk een halt toe te roepen.

De Europese houtverordening, die in 2013 van kracht is geworden, is een stap in de goede richting om de overgebleven regenwouden te beschermen tegen illegale houtkap. Helaas is het met de naleving in de Europese Unie treurig gesteld en gaat de import van verdacht hout onverminderd voort. Er lijkt per saldo weinig veranderd aan de situatie sinds de wet van kracht werd.

In ons land is de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) verantwoordelijk voor de controle van Nederlandse bedrijven. Sinds 2013 is nog geen enkel bedrijf bestraft, terwijl er nog steeds illegaal en verdacht hout Nederland binnenkomt. De bedroevende conclusie is dat de consument er nog steeds niet op kan vertrouwen dat het hout in Nederlandse winkels niet afkomstig is van illegale kap.

Vandaag roept Greenpeace de NVWA bij het hoofdkantoor in Utrecht op om direct in actie te komen en samen met de Nederlandse douane en haar Belgische collega’s de lading verdacht hout te blokkeren zodra deze arriveert in Rotterdam.

“De NVWA moet nu eindelijk eens z’n taken gaan uitvoeren,” zegt Daniëlle van Oijen, campagneleider Bossen. “Tot nu toe heeft de NVWA duidelijk steken laten vallen. Uit onderzoek van Greenpeace komt overtuigend naar voren dat de Braziliaanse houtzagerij Rainbow Trading illegaal hout verwerkt, en toch werden Nederlandse bedrijven die hout van dit bedrijf verhandelden door de NVWA in orde verklaard. De NVWA krijgt vandaag een tweede kans. Alle bewijzen liggen op tafel: de illegale praktijken in Brazilië, Rainbow Trading dat dit hout verwerkt, het schip dat met hun hout naar Rotterdam komt… NVWA, waar blijf je?”

Sinds 2013 heeft Greenpeace al verschillende verdachte en illegale praktijken gemeld bij de NVWA en haar Europese collega’s, compleet met onderzoeksresultaten en namen van mogelijke wetsovertreders. Op 15 oktober nog heeft de milieuorganisatie handhavingsverzoeken ingediend voor Nederlandse bedrijven die hout afnamen van Rainbow Trading. Uit recent onderzoek van Greenpeace, met behulp van gps-zenders bevestigd aan vrachtwagens, blijkt dat Rainbow Trading illegaal hout verwerkt.

“Als de NVWA haar werk niet naar behoren doet, zal de illegaliteit onverminderd doorgaan en sneuvelt het regenwoud in de Amazone. Mede mogelijk gemaakt door een nalatige Nederlandse overheid,” aldus Van Oijen.