Grote energiebedrijven: beste score Eneco, slechtste score Essent

Utrecht- Windunie en Raedthuys zijn de meest duurzame stroomleveranciers van Nederland. Dit blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van Consumentenbond, Greenpeace, Hivos, Natuur & Milieu, Vereniging Eigen Huis, Wereld Natuur Fonds en WISE. Voor het eerst voeren 7 organisaties met zo’n breed maatschappelijk draagvlak dit onderzoek uit. Na Windunie en Raedthuys, zijn de koplopers: Dong, Eneco, Greenchoice en HVC Energie. Het minst duurzaam zijn Atoomstroom, Delta en RWE/Essent.

Winnaars en verliezers

De elektriciteitsleveranciers zijn, op basis van het onderzoek, in te delen in 3 groepen. De koplopers scoren allen een voldoende, zij zijn het meest duurzaam. Het middensegment en de achterblijvers scoren allen een onvoldoende en zijn dus weinig duurzaam:

1. Koplopers:                    Raedthuis, Windunie, Dong, Eneco, Greenchoice en HVC Energie

2. Middensegment:             DGB, Energiedirect, GDF Suez/Electrabel, Hezelaer Energie, MKB Energie, NieuweStroom, Scholt Energy Control, Vattenfall/Nuon en 9 handelshuizen (Budget, Innova, MAIN, Qwint, NLE, SEPA, DVEP, BAS Energie, Oxxio)

3. Hekkensluiters:               Anode, Atoomstroom, Delta, E.ON, Robin Energie en RWE/Essent

De volledige ranking van alle Nederlandse stroomleveranciers vindt u in de bijlage.

Doel onderzoek

Het onderzoek geeft Nederlandse consumenten duidelijkheid over de duurzaamheid van groene stroom en van stroomleveranciers. Consumenten kunnen hierdoor  een weloverwogen keuze maken voor een energieleverancier. Met de resultaten van het onderzoek kunnen energieleveranciers duurzamere keuzes maken en zo de transitie naar duurzame energie te bevorderen. De overgang naar schone energie zorgt ervoor dat we minder afhankelijk zijn van de huidige fossiele energiebronnen en de uitstoot van CO2 vermindert.

Onderzoekscriteria

De ranking kwam tot stand door de stroomleveranciers te beoordelen op vier onderdelen van de bedrijfsvoering en ieder onderdeel een score op duurzaamheid te geven. De investeringen in stroomopwekking wegen voor 50% mee in de beoordeling. De productie, levering en inkoop van stroom bepalen samen de andere 50% van de beoordeling. De volledige onderzoeksverantwoording vindt u in de bijlage.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Voor meer informatie:

Persvoorlichting Natuur & Milieu: Jolanda van Zwieten, 06 4684 3537,