People power! Want hoe je het ook wendt of keert: dit is een waanzinnige overwinning voor jou en alle anderen die geloofden dat we de strijd om de Noordpool konden winnen. Dit nieuws maakt duidelijk dat zelfs megamultinationals als Shell niet zo maar hun gang kunnen gaan, met milieuvervuiling en klimaatverandering als gevolg. Dit is people power op z’n best!

Van Seattle tot Groningen

Shell heeft vandaag aangekondigd ‘voor de voorzienbare toekomst’ te stoppen met olieboringen in het Noordpoolgebied. De resultaten van de proefboringen vallen tegen, de kosten zijn hoog (we told you so…) en de regelgeving in offshore Alaska is ‘onvoorspelbaar’. En er zijn bijna 7.5 miljoen mensen faliekant tegen Noordpoolboringen. Dat laatste is onze toevoeging.

De Noordpool werd de gelopen jaren een icoon van de milieu- en klimaatbeweging. Een van de laatste stukken ongerepte natuur op aarde, bedreigd door precies die bedrijven die ervoor zorgen dat het poolijs smelt. Van Seattle tot Groningen, van Vancouver tot Nigeria: overal kwamen mensen in actie tegen Shell en vóór bescherming van de Noordpool.Het ene na het andere oliebedrijf verklaarde Noordpoolboringen taboe. Op dit moment is alleen het Russische Gazprom nog actief in het kwetsbare gebied.

Klimaatjaar

Dit heuglijke nieuws komt in een iconisch jaar voor het klimaat. Eind november komen wereldleiders in Parijs samen om een klimaatdeal te sluiten. Dat we bewezen en onbewezen voorraden olie en kolen in de grond moeten laten zitten, is voor wetenschappers een uitgemaakte zaak.

40 dagen zonder Shell

Uitgerekend gisteren liep de actie 40 dagen zonder Shell af, waarbij 13.380 deelnemers 40 dagen lang Shell meden. Door dit protest tegen de Noordpoolboringen, werd er ruim 2,5 miljoen liter olie niet bij Shell getankt.

Doorpakken

De stop van olieboringen is een grote overwinning voor het Noordpoolgebied. Maar er is meer nodig om dit gebied blijvend te beschermen. Net als Antarctica moet het Noordpoolgebied off limits worden voor welke industriële activiteiten dan ook.