De bijna-ramp van 2012, de 7 miljoen protesthandtekeningen, de waarschuwingen van wetenschappers en milieuorganisaties, en de smeekbeden van Noordpoolbewoners… Het mocht niet baten. Shell mag boren bij de Noordpool.

Het is onbegrijpelijk, maar waar. De VS heeft Koninklijke Nederlandse Shell vandaag officieel toestemming gegeven om te boren in het Noordpoolgebied. Deze zomer zullen de boorschepen zich op de noordelijke zeeën wagen.

Een gebied dat – o ironie- ijsvrij is dankzij de versnelde klimaatverandering, waar Shell zonder scrupules aan blijft bijdragen.

Wat doe je er tegen? Nou, dit.

Miljoenen mensen plaatsten hun handtekening om de Noordpool te beschermen. Wereldwijd riepen 225.000 mensen Obama persoonlijk op om Shell geen vergunning te geven. Obama sloeg dit verzoek al in de wind. Het ministerie van Binnenlandse Zaken volgt nu. Maar we geven niet op!

Help mee de kennis over Shell te verspreiden en deel dit bericht op Facebook en Twitter:

Seattle: ‘You Shell Not Pass!’

Ook in Seattle laait het protest verder op door dit besluit. Lokale actiegroepen willen voorkomen dat de boorschepen in hun Seattle komen te liggen. Burgemeester Ed Murray heeft het lokale havenbedrijf opgeroepen een statement te maken en het contract met Shell te herzien. De vergunningen op federaal niveau, staatsniveau en toestemming om aan te meren in Seattle, heeft Shell namelijk nog níet.

Noordpoololie moeten blijven zitten waar het zit. Voor de bescherming van het poolgebied, én om nog snellere opwarming van de aarde te voorkomen. Help mee.

Reacties op het besluit van de VS:

Faiza Oulahsen, Greenpeace:
‘Niet alleen moet die olie in de grond blijven om klimaatschade in de hand te houden, bij olieboringen is een olieramp in het noordpoolgebied onontkoombaar. Terwijl er geen bewezen methode is om lekkages in het gebied te stoppen en de schade op te ruimen.’

Susan Murray, Oceana:
‘Onze overheid heeft overhaast een riskant en ondoordacht experiment goedgekeurd in één van onze meest afgelegen en belangrijke plekken op aarde.’

Cindy Shogan, Alaska Wilderness League:
‘We kunnen Amerika’s Noordpoolgebied niet aan Shell toevertrouwen.’

Ed Murray, burgemeester van Seattle:
‘Dit is een kans voor de haven en voor ons allemaal om een moedig statement te maken over de manier waarop oliemaatschappijen bijdragen aan klimaatverandering, olielekken en andere milieurampen – en dit contract te weigeren.’

De energierevolutie is niet te stoppen

Met jouw hulp overtuigen we trage politici en vervuilende bedrijven. Schone energie heeft de toekomst!

Bekijk jouw mogelijkheden >>