Praxis stopt met de verkoop van bestrijdingsmiddelen met glyfosaat. Aanleiding? Ons rapport over giftige bestrijdingsmiddelen op planten in Nederlandse tuincentra.

Uit dit onderzoek bleek dat 36 procent van alle onderzochte planten, bloemen en bollen verboden bestrijdingsmiddelen bevat. Op een aantal monsters vonden we middelen die al jaren verboden zijn. Eerder in 2014 ontdekten we al even schokkende cijfers.

Dit kun jij doen: Let er bij het kopen van planten en bloemen op dat deze biologisch zijn geteeld.

Gevaar voor dier én mens

Ook bestrijdingsmiddel glyfosaat, gebruikt in onkruidverdelgers zoals Roundup van Monsanto, is smerig spul volgens campagneleider landbouw Kees Kodde. ‘Glyfosaat wordt in verband gebracht met onder meer de ziekte van Parkinson. Mensen gebruiken het in de tuin, het water raakt vervuild.’

De Tweede Kamer heeft al lang een motie aangenomen om ook andere pesticiden zoals neonicotinoiden te weren uit onze tuinen en akkers. Staatssecretaris Dijksma heeft die motie nog steeds niet uitgevoerd.

Op veel plekken wordt nog Roundup gebruikt. Zelfs bij schoolpleinen.

18 artikelen per direct uit de schappen

Niet de staatssecretaris, maar een doe-het-zelfketen komt nu in actie. En de ban op glyfosaat is volgens Praxis pas de eerste stap. Binnen 6 jaar wil de bouwmarkt dat alle planten in het assortiment vrij zijn van stoffen die insecten schaden. De glyfosaatmaatregel alleen al zorgt ervoor dat 18 producten uit de schappen verdwijnen.

Wat doen andere tuincentra?

Na Intratuin zet ook Praxis dus in op bij-vriendelijke beleid. We roepen andere tuincentra en bouwmarkten het goede voorbeeld te volgen en ook te stoppen met de verkoop van giftige bestrijdingsmiddelen en gifplanten. Ook GroenRijk, Life & Garden, Hornbach, Gamma en Jumbo kwamen immers niet ongeschonden uit de test.

Wat doet de overheid?

Daarnaast ligt er volgens Kees echt een taak bij de politiek: ‘Nederlandse akkers en tuinen worden pas echt veilig en schoon voor bijen als staatssecretaris Dijksma van landbouw pesticiden zoals neonicotinoiden verbiedt.’