De monstertrawler Oleg Naydenov, met een lange historie van illegale visserij, vindt z’n einde op de bodem van de Atlantische Oceaan, aan de rand van een beschermd natuurgebied. Het schip, klaar voor een nieuwe vistrip, vloog afgelopen weekend in de haven van Las Palmas in brand en werd nota bene door de Spaanse autoriteiten zelf uit de haven gesleept. Greenpeace eist opheldering en waarschuwt voor een op handen zijnde milieuramp.

UPDATE 20 april 2015: Onze collega’s van Greenpeace Spanje hebben zaterdag met een helikopter over het gebied van de ramp gevlogen om de omvang daarvan beeld te leggen. Net op tijd, want de Spaanse regering heeft het gebied nu een no-fly zone verklaard. Het schoonmaak-gebied mag ook niet betreden worden. In het onderstaand filmpje zijn de olievlekken, die tot 70km buiten het schoonmaak-gebied reiken, goed zichtbaar.  Er wordt gevreesd dat deze vlek slechts een klein gedeelte is van de 1400 tonnen brandstof aan boord.

De eerste tekenen van een olielek zijn al gespot en helaas ook de eerste met olie bedekte schildpad. Greenpeace maakt zich grote zorgen over de 1.400 ton dieselolie die zich in het schip bevindt en eist dat Spanje rap met een plan van aanpak komt om de brandstof uit de Russische trawler te halen. Vorige week zaterdag brak er om onbekende redenen brand uit aan boord van de Oleg Naydenov. De bemanning werd in veiligheid gebracht maar het vuur kon niet worden gedoofd.

Verontreiniging bij natuurgebied

Om nog onduidelijke reden, besloten de Spaanse autoriteiten om de Oleg naar zee te slepen, om vervolgens weer koers te zetten richting de haven. Het 108 meter lange schip zonk afgelopen dinsdagavond naar de zeebodem, een diepte van 2400 meter. Het ligt nu op slechts 24 kilometer ten zuiden van de populaire badplaats Maspalomas op Gran Canaria, aan de rand van een Natura 2000-gebied; het Europese netwerk van beschermde natuurgebieden. Greenpeace is ter plaatse om de situatie te monitoren en waar mogelijk direct bijstand te verlenen.

Dubbel pech voor de natuur

Voor Greenpeace is dit niet de eerste kennismaking met de Oleg. Deze drijvende visfabriek stroopt al jarenlang de wereldzeeën af en draagt daardoor bij aan de enorme overbevissing  en de verwoesting van de unieke onderwaterwereld. Al lange tijd voert Greenpeace campagne tegen dit soort monsterboten, ook specifiek tegen de Oleg. We pleiten ervoor dat de grootste en schadelijkste uit de vaart worden genomen, helemaal als ze, zoals de Oleg, alle regels en afspraken structureel negeren.

Painting Action against Russian Trawler in Africa

Wil je ons helpen om dit doel zo snel mogelijk te bereiken, teken dan nu ons Manifest voor bescherming van de bedreigde zeeën.

Lees meer over:
De oceanen en haar bedreigingen
De nieuwe campagne om de Noordzee te redden

vissen

Geef oceanen ruimte om te herstellen

Oceanen zijn de bron van ons bestaan. Het leven in de oceanen is van een ongekende schoonheid. Maar deze schoonheid wordt door onder andere overbevissing ernstig bedreigd.

Daarom pleiten Greenpeace en wetenschappers ervoor om 40 procent van alle oceanen tot zeereservaat uit te roepen en daarbuiten uitsluitend duurzaam te vissen. Want iedereen – strandbezoeker, watersporter en visser – heeft baat bij gezonde sterke oceanen. Lees meer >>