Onze Noordzee is trekpleister nummer 1 voor vakantievierders in Nederland. Niet verwonderlijk, want het is heerlijk aan haar prachtige waterlijn. Onder de zeespiegel is het een ander verhaal: de Noordzee is zó overbevist dat ze verschraald is tot een treurige monocultuur. En dat is doodzonde! Daarom komt Greenpeace in actie om de Noordzee te beschermen, doe je mee?

Al decennialang is onze Noordzee open jachtterrein voor bedrijven die er naar olie of gas boren of er op andere wijze economisch gewin uit halen. Vooral de visserijsector heeft er op grote schaal aan bijgedragen dat het ooit weelderige ecosysteem van de Noordzee is verschraald tot een treurig stemmende monocultuur waar slechts enkele soorten vis, zoals de schol, in grote hoeveelheden zijn terug te vinden. Volgens de laatste onderzoeksgegevens van het Planbureau voor de Leefomgeving is de biodiversiteit in de Noordzee de laatste eeuw meer dan gehalveerd! De overheid neemt de bescherming van de Noordzee echter niet serieus.

Nederlanders voor bescherming van de Noordzee

Greenpeace is niet de enige die daar verontwaardigd  over is. Bijna alle Nederlanders (96%) vinden dat delen van de Noordzee beschermd moet worden. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van bureau GfK in opdracht van Greenpeace. Zeven op de tien zijn van mening dat zeereservaten moeten worden ingesteld: gebieden die afgeschermd worden voor elke vorm van economische activiteit. En ruim 70% vindt bovendien dat stukken van de Noordzee gevrijwaard moeten worden van vissers.

Bekijk jouw m2 Noordzee

De Noordzee is van iedereen, dus ook van jou. Alleen met jouw hulp kunnen we onze politieke leiders ervan overtuigen haar écht te gaan beschermen.  Ga daarom nu naar je eigen m² Noordzee en:

• Ontdek welke problemen zich onder waterspiegel afspelen
  • Teken en deel het Manifest der Zeven Zeeën voor bescherming van de zeeën, ver weg en dichtbij

De Noordzee is het redden waard

Reuzenhaaien, dolfijnen en vissoorten bij de vleet: een paar generaties geleden was de Noordzee nog een rijke zee. Om haar weer springlevend te krijgen, zijn zeereservaten hard nodig. Op dit moment is slechts 0,25% van onze Noordzee tegen visserij beschermd. Dit jaar bepaalt de overheid hoe de natuurgebieden Friese Front en de Centrale Oestergronden beschermd zullen worden. Onze missie: ervoor zorgen dat een groot zeereservaat beide gebieden overlapt. Kom daarvoor samen met ons in actie en teken het Manifest!

Meer lezen