Vandaag is de Arctic Sunrise geen actieschip maar een mobiel naaiatelier: drie
bekende creatievelingen doen er hun uiterste best om van spooknetten echte
haute couture – met een zeeluchtje – te maken.

Spooknetten zijn verloren of soms gedumpte visnetten en een plaag voor de Noordzee. Ze verstrikken (en doden) vissen, krabben, kreeften en af en toe zelfs een zeehond of bruinvis. Gelukkig zijn er duikorganisaties die deze netten uit zee halen, zoals stichting Ghost Fishing. Met de netten die ze onlangs ophaalde, zijn stylist en deelnemer aan ‘De Zeven Zeeën‘ Bastiaan van Schaik, ontwerpster Danielle Derksen en kunstenaar Caroline Bouwer aan de slag

Bescherm de Noordzee

Net als Greenpeace vinden deze drie mensen het belangrijk dat de Noordzee echt beschermd gaat worden. Door van spooknetten fashion statements te maken, vragen ze op hun eigen manier aandacht voor de crisis waarin onze zee verkeert. Nog maar een paar generaties geleden zwommen er reuzenhaaien, dolfijnen en vissoorten bij de vleet. Maar overbevissing en vervuiling (zoals spooknetten) hebben de Noordzee letterlijk doen verbleken.