Vorig jaar gaf Jon Burgwald, Greenpeace-medewerker voor het Noordpoolgebied in Scandinavië, een interview aan het Amerikaanse MSNBC. In de afgelopen dagen hebben we daar een aantal bezorgde en kritische reacties op gehad. Promoot Greenpeace opeens de productie van zeehondenbont? Het korte antwoord: nee.
Het lange antwoord lees je hieronder.

Laten we om te beginnen het volgende benadrukken:
Greenpeace is onvoorwaardelijk tegen de grootschalige commerciële jacht op zeezoogdieren, waaronder alle soorten walvissen en zeehonden. En dat zijn we ook altijd geweest. Eind jaren zeventig voerden we daarom wereldwijd campagne met als doel deze schadelijke jacht te stoppen.

Commerciële jacht vs inheemse jacht, wat is het verschil?

In de jaren 70 en 80 hebben we campagne gevoerd tegen de commerciële zeehondenjacht in Canada. Commerciële jacht is voornamelijk bedoeld voor de vacht, richt zich op zeehondenjongen en heeft een niet-duurzame quota van meer dan een half miljoen zeehonden.

Actie tegen zeehondenjacht in Canada

Met onze campagne hadden we niet de intentie de jacht van inheemse volken te stoppen. Deze jacht is veel kleinschaliger. De mensen leven vaak in afgelegen gebieden en zijn voor voedsel, warmte en inkomsten deels afhankelijk van de jacht. Zo eten zij zeehondenvlees en verkopen zij een deel van de vachten. Het recht van inheemse volken om op een duurzame manier te jagen, is ook erkend en vastgelegd door de Verenigde Naties.

Greenpeace erkent het recht van inheemse volken om te jagen zolang populaties goed worden beheerd en deze jacht het voortbestaan van de diersoort niet bedreigt. Maar we promoten de jacht of de producten die er van afkomstig zijn niet.

Maar dan geven de tweets en het interview van Jon toch een verkeerd beeld?

Klopt, helemaal mee eens. De uitspraken die hij daar deed over bont zijn niet in lijn met het standpunt van Greenpeace. Jon is hier dan ook op aangesproken.

Hoe zit het met de foto’s waarop Jon een bontjas draagt?

Dat dierenliefhebbers deze foto’s niet op prijs stellen, snappen we heel goed. Ze worden nu alleen een beetje uit hun verband getrokken. Het zijn privéfoto’s van Jon, die niet gemaakt zijn met het doel zeehondenbont te promoten. Het verhaal achter deze foto’s:
Op een van de foto’s draagt Jon een lange jas van bont. Deze foto is genomen tijdens een hondenslee-trip bij -25 graden. De jas was hem aangeboden door de organisator als een maatregel tegen onderkoeling. Na de tocht heeft Jon de jas weer teruggegeven.
Op een andere foto staat hij met een vest van Great Greenland, een bedrijf dat bont verkoopt. Jon heeft het vest uit respect aangenomen, toen hij het tijdens een van zijn bezoeken aan een lokale gemeenschap kreeg aangeboden. Greenpeace heeft geen enkele formele relatie met Great Greenland.

Wie is Jon Burgwald eigenlijk?

Jon Burgwald is campaigner bij Greenpeace Nordic (Denemarken, Finland, Zweden, Noorwegen). Hij werkt daar aan het contact met de Arctische gemeenschappen en aan de bescherming van de ijzige gebieden tegen onder andere olieboringen en gaswinning. Zo heeft hij een belangrijke bijdrage geleverd aan de klimaatcampagne die mede zorgde voor het vertrek van Shell uit het Noordpoolgebied.

Werkt Greenpeace dan samen met lokale gemeenschappen?

Absoluut. Volgens Greenpeace is duurzaam leven van het land mogelijk, zonder vervuiling of aantasting van de biodiversiteit. Dat geldt ook voor lokale boeren, vissers en jagers. Juist zij komen vaak als eerste in verdrukking als de industriële jongens om de hoek komen kijken.

Daarom voeren wij – vaak samen met lokale gemeenschappen- publiekscampagnes tegen grote bedrijven die de oceanen, oerwouden en andere kwetsbare natuurgebieden plunderen, zonder enig respect voor de mensen en dieren die er leven. Industriële vissersschepen, megaplantages, oliemaatschappijen en commerciële jachtbedrijven waarvan het winstmodel onmogelijk samengaat met duurzaam behoud van natuur en biodiversiteit.

Dus…

Nogmaals, we zijn tegen de grootschalige, commerciële zeehondenjacht. Maar wij geloven dat we er juist aan doen om niet alle jachtpraktijken over één kam te scheren.

> Voor het definiëren van inheemse volken gebruiken wij de definitie van de VN.