In Parijs zetten 195 landen vorig jaar hun handtekening onder een klimaatakkoord; in Marrakesh kreeg dit akkoord afgelopen weken handen en voeten. Zo kun je de 22e klimaattop van de VN-conferentie UNFCCC samenvatten. Wij zetten de belangrijkste (voorlopige) uitkomsten van COP22 voor je op een rij.

Vraag onze leiders om klimaatactie – teken nu de petitie!

3 uitkomsten van de klimaattop

1. In Parijs spraken landen af dat de temperatuur deze eeuw met niet meer dan 1,5 á 2 graden mag stijgen. Hoe het akkoord precies zal worden uitgevoerd, was nog niet duidelijk. In Marrakech is afgesproken dat uiterlijk in 2018 alle afspraken en regels op papier staan.
  2. Hoe rijkere landen financiële bijstand geven aan meer kwetsbare staten om zich te weren tegen de gevolgen van klimaatverandering en de omslag te maken naar duurzame energie, is helaas niet genoeg uitgekristalliseerd.
  3. De verkiezingen in de VS wierpen tijdelijk hun schaduw over Marrakesh. Geluiden gingen dat Trump de VS binnen een jaar wil terugtrekken uit het klimaatakkoord. De reactie op de klimaattop (én in de VS zelf, waar honderden bedrijven zoals Nike en Starbucks Trump oproepen het klimaatakkoord te respecteren) was er niet een van verslagenheid, maar juist van nóg meer urgentie.

47 keer 100% schone energie

Op de laatste dag van de klimaattop kwam extra hoopgevend nieuws: 47 landen, verenigd in het Climate Vulnerable Forum (landen die zeer kwetsbaar zijn voor de gevolgen van klimaatverandering), hebben toegezegd dat ze zo snel mogelijk zullen overschakelen op 100% schone energie. De CO2-uitstoot van deze landen, waaronder de Filipijnen en Bangladesh, staat gelijk aan die van Rusland.

Keep it in the ground

Greenpeace is verheugd om te zien dat landen de afspraken uit Parijs uiterst serieus nemen. ‘Maar de vervolgstap moet zijn dat geen van die landen nog toestemming verleent voor nieuwe fossiele projecten’, zegt campagneleider Faiza Oulahsen vanuit Marrakesh, Marokko. ‘Olie-, kolen- en gasvoorraden die we nog niet hebben aangeboord, moeten in de grond blijven om onder de 1,5 graad te blijven. Ook moeten we onze bossen en oceanen beschermen en overstappen op een dieet dat rijk is aan plantaardig, duurzaam geproduceerd voedsel.’

De energierevolutie is niet te stoppen

Met jouw hulp overtuigen we trage politici en vervuilende bedrijven. Schone energie heeft de toekomst!

Bekijk jouw mogelijkheden >>