Greenpeace serveert vandaag zwarte champagne aan de genodigden van de opening van de nieuwe kolencentrale van E.ON/Uniper in Rotterdam. Met een confronterend welkomstbord maken we duidelijk hoe ongepast het is om een feestje te vieren bij de opening van een centrale die jaarlijks net zo veel CO2 zal uitstoten als 2 miljoen auto’s.

Teken nu de petitie voor de sluiting van alle kolencentrales

Handtekening onder klimaatakkoord

Nota bene een dag na de opening zal staatssecretaris Sharon Dijksma in New York haar handtekening zetten onder het VN-klimaatakkoord dat eind vorig jaar in Parijs werd uitonderhandeld. “Als Dijksma morgen haar handtekening zet, kan ze niet anders dan direct daarna de sluiting van alle kolencentrales aankondigen”, aldus Willem Wiskerke, campagneleider klimaat en energie bij Greenpeace.

Filipijnse boer

Op het welkomstbord dat we vandaag neerzetten bij de ingang van de kolencentrale staat de Filipijnse boer Archie Bello met zijn gezin. De akkers in hun dorpje in de provincie Cotabato zijn ernstig verdroogd door klimaatverandering. Met de foto wil Greenpeace benadrukken dat het Nederlandse getreuzel met het omlaag brengen van de CO2-uitstoot elders voor miljoenen mensen nu al ernstige gevolgen heeft.

Alle kolencentrales

De regering lijkt zich in elk geval weinig aan te trekken van de benarde situatie waarin mensen als Archie verkeren: minister Henk Kamp en Dijksma onderschrijven het streven om de opwarming van de aarde onder de 1,5 graag te houden, maar doen lang niet genoeg om dat waar te maken. Onlangs stelden ze voor om 2 extra kolencentrales te sluiten, bovenop de 5 oude centrales die al voor sluiting zijn aangemerkt. Dat klinkt mooi, 7 centrales, maar het is lang niet genoeg om onder die 1,5 graad opwarming te blijven. Daarvoor zullen we álle kolencentrales moeten sluiten.

Teken nu de petitie voor de sluiting van alle kolencentrales

De energierevolutie is niet te stoppen

Met jouw hulp overtuigen we trage politici en vervuilende bedrijven. Schone energie heeft de toekomst!

Bekijk jouw mogelijkheden >>