Om de vakken van Albert Heijn, Jumbo en Lidl te vullen, worden elk jaar miljoenen kilo’s gif op onze akkers gespoten. Daar gaan onmisbare bestuivers zoals bijen en hommels massaal door dood. Kom daarom nu in actie: red de bij, maak je supermarkt gifvrij.

Supermarkt? Supermacht!

AH, Jumbo en Lidl zijn de grootste supermarktketens van Nederland. In hun strijd om meer klandizie knijpen ze de boeren flink af: die moeten almaar meer voor minder produceren en daar zijn miljoenen kilo’s gif voor nodig. Al dat gif vervuilt het milieu en doodt nuttige insecten zoals bijen, vlinders en hommels. Het bestuifwerk van deze diertjes zorgt voor 70 % van de gewassen op de wereld. Daarom start Greenpeace nu de campagne: red de bij, maak je supermarkt gifvrij.

Dit is wat wij Albert Heijn, Jumbo en Lidl vragen:

Red de bij

  • Meer gifvrije aardappelen, groenten en fruit in het schap.
  • Ondersteuning van boeren die ecologisch willen gaan telen.
  • De meest schadelijke landbouwgiffen per direct weren.

Meer weten?
Lees het nieuwe onderzoeksrapport over supermarkten en de bijensterfte