‘Duurzame visserij en gezonde zeeën.’ Dat is niet alleen de missie van Greenpeace maar sinds vandaag ook het gezamenlijke doel van de grootste vissersbedrijven van Nederland. Te beginnen bij de kwetsbare Noord- en Zuidpool.

Eet je wel eens een visje? Dan is de kans groot dat ‘ie gevangen is door Parlevliet & Van der Plas, Cornelis Vrolijk en W. van der Zwan: leden van de Nederlandse Pelagic Freezer-trawler Association (PFA). We hebben een lange geschiedenis met de PFA waarbij we de confrontatie niet schuwden. Maar vandaag blijkt maar weer eens dat overleg ook loont: we gaan de samenwerking aan en tekenen allebei voor

1. Géén visserij in het Zuidpoolgebied
  2. Geen nieuwe visserij-activiteiten bij het Noordpoolgebied
  3. Duurzame visserij stimuleren in alle regio’s waar de PFA actief is, zoals West-Afrika waar de ongereguleerde bevissing tot grote problemen leidt

Antarctica

Wat winnen we?

Een prachtige onderwaterwereld! De zeenatuur bij de Zuidpool is bijna ongerept want er wordt nog niet veel gevist. Nederlandse rederijen zouden naar die gebied kunnen uitbreiden, maar dankzij deze overeenkomst zien ze daar vanaf. Door klimaatverandering smelt het zeeijs bij de Noordpool steeds sneller waardoor een eeuwenoud ecosysteem letterlijk bloot komt te liggen. Voor de visserij betekent dat meer ruimte om te vissen, maar ook hier bedanken de leden van de PFA voor.

Springlevende zeeën

Deze overwinning geeft een geweldig vervolg aan de belofte van internationale multinationals om de Noordpool met rust te laten. Maar als het aan ons ligt, zetten we nog een stap verder. Voor een gezonde zee is duurzame visserij alleen niet voldoende. Greenpeace wil daarom ook natuurreservaten in zeeën ver weg én dicht bij. Dus bij de Noordpool, maar ook in de Noordzee. Dat garandeert vissers dat er genoeg vis in zee blijft om een boterham aan te verdienen en biedt het prachtige onderwaterleven een gezonde toekomst. Jouw hulp is daarbij onmisbaar. Steun daarom nu onze missie, simpel en snel.