Kencentrale Borssele is al sinds november 2015 in bedrijf met dieselgeneratoren als enige noodstroomvoorziening. Een onverantwoorde situatie stellen Greenpeace en WISE. Beide organisaties hebben een handhavingsverzoek ingediend om de centrale stil te leggen.

Jorien de Lege, campagneleider klimaat en energie bij Greenpeace: “Toen in Fukushima Daiichi de stroom uitviel na de aardbeving en de tsunami, faalden de diesels en ontstond een kernramp. Een kerncentrale zonder goede noodstroomvoorziening is als een cruiseschip zonder reddingsboten. Daar ga je toch ook de oceaan niet mee op.”

Kerncentrale Borssele had decennia lang een noodstroomverbinding met de kolencentrale van EPZ, voor het geval de verbinding met het reguliere netwerk uitviel. De kolencentrale is echter buiten bedrijf genomen in november 2015, waardoor de centrale sindsdien voor noodstroom is aangewezen op dieselgeneratoren. EPZ heeft nu een vergunningaanvraag ingediend waarin wordt voorzien in een nieuwe noodstroomverbinding, maar deze is op zijn vroegst pas halverwege 2017 gerealiseerd. Na bestudering van de conceptvergunning slaan Greenpeace en WISE alarm. Zij dienen vandaag een handhavingsverzoek in bij nucleaire waakhond de ANVS.

Sinds de kernramp in Japan zijn wereldwijd stresstests uitgevoerd bij kerncentrales, waaronder Borssele. Een van de belangrijkste aandachtspunten is daarbij het overeind houden van de elektriciteitsvoorziening in geval van stroom- of netwerkstoring. Zonder stroom valt de koeling van de reactor weg en smelt de kern, met een kernramp tot gevolg. Peer de Rijk, directeur bij WISE: “Alle kerncentrales in Europa hebben een goede noodstroomvoorziening als back-up. Het is onverantwoord om Borssele te laten draaien zonder deze voorziening.”