Supermarktketen Jumbo en Greenpeace hebben afspraken gemaakt over het terugdringen van het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de productie van aardappels, groenten en fruit op Nederlandse akkers en velden. Daardoor loopt Jumbo voor in duurzaamheid. Tegelijkertijd zet ook Albert Heijn stappen in de goede richting door samen met Stichting Natuur en Milieu vergelijkbare doelen af te spreken. Dat betekent dat meer dan de helft van alle Nederlandse AGF-schappen gevuld worden met groenten en fruit die beter zijn voor bijen en andere bestuivende insecten.

Supermarkt Jumbo stelt ambitieuze doelen: het streven is dat eind 2019 100 procent van de AGF-producten tenminste zijn gecertificeerd volgens de criteria die Milieukeur stelt. Ook het aandeel biologische producten zal worden verdubbeld of verdriedubbeld in vergelijking met de huidige verkoop. De eisen aan de sierteelt-producten van Jumbo worden verhoogd: de helft van de bollen, snijbloemen en tuinplanten bij Jumbo zal in 2019 van duurzame productie komen. Tegelijkertijd heeft Albert Heijn afspraken gemaakt met Stichting Natuur en Milieu om gezamenlijk het middelgebruik aan te pakken. AH committeert zich aan vergelijkbare doelen ten aanzien van het terugdringen van middelen als Jumbo.

Boeren
In de afspraken die zijn gemaakt met Jumbo wordt vanzelfsprekend ook rekening gehouden met de boeren. Om de investeringen in duurzamere productie mogelijk te maken, worden telers gesteund met lange termijn-afspraken en een daarbij horende inkoopsprijs. Greenpeace vindt het belangrijk dat deze afspraken zijn overeengekomen, omdat een betere beloning van duurzamere productie centraal staat in het wensenpakket van de milieuorganisatie aan supermarkten.

“Greenpeace verwelkomt de belangrijke stappen van Jumbo en Albert Heijn. De twee marktleiders in de Nederlandse supermarkten laten zien dat ze het lot van de bijen en andere bestuivers serieus nemen,” zegt Sylvia Borren, directeur Greenpeace Nederland. “De rest van de supermarkten kan echt niet achterblijven. We roepen ook Lidl op om met ons in gesprek te gaan en ambitieuze plannen te maken. Waar wachten ze op?”

Bijvriendelijk
Ed van de Weerd, directeur Commercie van Jumbo Supermarkten, is trots op de gezamenlijke aanpak: “Als familiebedrijf willen we stappen blijven zetten om steeds meer duurzamere producten in de schappen te leggen. Nu is het moment om ook met onze groente- en fruitproducten aan de slag te gaan en bijvriendelijke maatregelen toe te passen. Bijen zijn als bestuivers van voedselgewassen immers cruciaal in onze voedselvoorziening. We hebben gezamenlijk een strategie uitgestippeld om gewasbeschermingsmiddelen te verminderen. De overstap naar Milieukeur sluit hier naadloos bij aan.”

In april begon Greenpeace met de campagne ‘Red de bijen’, waarin Nederlandse supermarkten worden aangespoord te zorgen voor het terugdringen van middelengebruik in de productie van groenten en fruit en zich in te spannen voor meer ecologische boeren.