Met pijn in ons hart bevestigen we dat onze dierbare vriendin en collega Carolina Nyberg-Steiser (29), werkzaam bij Greenpeace Nordic in Zweden, om het leven is gekomen bij een tragisch ongeluk in de Amazone.

Carolina zat in een klein watervliegtuig dat verongelukte tijdens de landing op de rivier Rio Nero, vlakbij de stad Manaus, de hoofdstad van de staat Amazonas. Er is nog geen informatie over de mogelijke toedracht van het ongeluk, dat dinsdagochtend rond 10:50 uur plaatsvond. (17:50 uur CEST).

Namens Greenpeace onderhield Carolina contact met mensen die wereldwijd invloed hebben. Ze was zeer geliefd en werd alom gerespecteerd. Ze bezocht het Amazonegebied om te zien hoe Greenpeace Brazilië daar werkt en te ontdekken hoe nog meer mensen betrokken kunnen worden bij de bescherming van het regenwoud.

Ze was dinsdag aan boord van het vliegtuig om de schoonheid van de Amazone met eigen ogen te zien. De vier anderen aan boord, waaronder de piloot, hebben het ongeluk overleefd. Zij zijn lichtgewond geraakt.

Uit respect voor de familie van Carolina en in belang van het onderzoek naar de toedracht, geven we op dit moment geen verder commentaar.

Carolina zal zeer gemist worden door ons allen. Onze gedachten zijn bij haar familie.