Groene verkiezingswinst geeft hoop voor klimaat

Nieuwsartikel - 16 maart, 2017
Politici spraken er de afgelopen maanden nauwelijks over, en toch is het klimaat de winnaar van de verkiezingen. Partijen die van klimaatactie een speerpunt maken - GroenLinks, D66, Partij voor de Dieren en ChristenUnie - zijn samen bijna twee keer zo groot geworden.

Het antwoord op Geert is groen

“Maandenlang werd het debat verlamd door het schrikbeeld van een PVV-overwinning, maar het antwoord van de kiezer op Geert is groen”, zegt Faiza Oulahsen, campagneleider klimaat en energie bij Greenpeace. “Deze stem vóór klimaat moet duidelijk doorklinken in het regeerakkoord. Het nakomen van de klimaatafspraken van Parijs moet daarin centraal staan, welke partijen uiteindelijk ook gaan formeren samen.”

Parijs-akkoord

Ook de partijen die zich niet profileren op het gebied van milieu en klimaat, waaronder VVD en CDA, hebben zich gecommitteerd aan de klimaatafspraken van Parijs. Faiza: “Uit welke partijen het kabinet straks ook bestaat, krachtige klimaatactie moet in het regeerakkoord verankerd worden. De kolencentrales moeten dicht, we moeten woningen gasvrij maken en elektrisch gaan rijden en er moet een klimaatwet komen.”

People's Climate March

Hoewel veel Nederlanders hebben gekozen voor klimaat, moeten we bij de les blijven. De formatie kan maandenlang duren en minder welwillende politici kunnen roet in het eten gooien. Kom op 29 april naar de People's Climate March en laat aan de partijen weten dat de strijd tegen de klimaatcrisis hoge prioriteit heeft. Het klimaat is niet links of rechts, maar van ons allemaal.

Groen Kieskompas

Greenpeace lanceerde, samen met andere natuur- en milieuclubs, een maand voor de verkiezingen het Groen Kieskompas. Door het beantwoorden van 30 stellingen werd voor de kiezer duidelijk hoe de verschillende partijen over milieukwesties denken. Meer dan 155.000 mensen vulden de enquête in. De uitkomsten waren helder en duidelijk:

85% van de invullers is tegen het openhouden van kolencentrales
74% is een voorstander van rekeningrijden
80% van de invullers is voor het stoppen met gaswinning in Groningen

Het Groen Kieskompas is een initiatief van Greenpeace, Natuur & Milieu, WNF, Milieudefensie, Vogelbescherming en het IVN.

De energierevolutie is niet te stoppen

Met jouw hulp overtuigen we trage politici en vervuilende bedrijven. Schone energie heeft de toekomst!

Bekijk jouw mogelijkheden >>

Onderwerpen