Rusland moet € 5,4 miljoen betalen in Arctic 30-rechtszaak

Schadevergoeding toegekend aan de Nederlandse staat

Nieuwsartikel - 18 juli, 2017
Vreedzaam protesteren op zee mag niet zomaar leiden tot arrestatie, bevestigt het tribunaal nog eens. Of Rusland ook gaat betalen, dat is de vraag.

Het Hof van Arbitrage oordeelde in 2015 al dat de acties van Rusland illegaal waren. Het Hof stelde het land toen aansprakelijk voor de materiële en persoonlijke schade. Alleen weigert Rusland tot nu toe elke medewerking aan de rechtszaak, aangespannen door Nederland. Zelfs zijn deel van juridische rekening voor het tribunaal is nooit betaald.

Uiteindelijk moet ook Rusland duurzaam

'Met deze uitspraak is het recht op protest op zee wederom bevestigt', reageert Faiza Oulahsen op het nieuws. De klimaatcampaigner was destijds bij het protest betrokken en zat 2 maanden onterecht vast in de Russische gevangenis. 'Ondanks dat sommige bedrijven en overheden niet altijd blij zijn met onze acties, is het in ieders belang om klimaatverandering aan te pakken. Uiteindelijk moet ook Rusland, wiens economie zwaar afhankelijk is van olie en gas, over op duurzame energie.'

De tekst gaat verder onder de foto's.

In internationale wateren enteren gewapende Russische militairen de Arctic Sunrise om het protest tegen olieboringen in het Noordpoolgebied te stoppen.

De 28 actievoerders en 2 journalisten worden gevangen genomen. Het schip, dat onder Nederlandse vlag vaart, wordt aan de ketting gelegd.

In de hele wereld komen protestacties op gang om de actievoerders vrij te krijgen.

Hoe vreedzaam protest een internationale rel werd

Het alweer bijna 4 jaar geleden dat de Arctic Sunrise wordt geënterd tijdens een protest tegen olieboringen in het Noordpoolgebied. De wereld reageert verontwaardigd. Onder druk van massaal internationaal protest en een aanklacht van Nederland bij het Internationaal Zeerechttribunaal (ITLOS) worden de Arctic 30 op borgtocht vrijgelaten. Faiza en de andere actievoerders hebben dan twee maanden in de gevangenis doorgebracht. Niet veel later wordt hen amnestie verleend.

Een schip in de vernieling

De Arctic Sunrise wordt nog tot de zomer van 2014 vastgehouden. Als we het schip weer op mogen, blijkt de schade enorm. De vernielingen tijdens de entering het maandenlang stilliggen in de koude Russische haven hebben hun tol geëist. Na de basisreparaties krijgen het schip naar Amsterdam, waar het dankzij de gulle donaties van supporters kan worden gerepareerd.

De tekst gaat verder onder de video.

11 juli 2017: de gerenoveerde Arctic Sunrise vertrekt uit Delfzijl. Sini (ook een van de Arctic 30) en Andrew vertellen wat we gaan doen.

Ondertussen bij het Hof voor de Rechten van de Mens

De toewijzing van het schadebedrag is een nieuwe stap naar gerechtigheid in dit lange proces tussen de Nederlandse en Russische regering. Bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens loopt nog de zaak over schending van de vrijheid van meningsuiting, aangespannen door de Arctic 30 zelf.

Arctic Sunrise deze zomer weer richting Noordpool

De Arctic Sunrise heeft dit voorjaar een grote reparatie en renovatie ondergaan en koerst nu naar de Barentszzee, waar het Noorse Statoil zijn boorexpedities steeds verder naar het noorden uitbreidt. Samen met onze bondgenoten komen we opnieuw in actie voor de bescherming van het Noordpoolgebied, in de rechtszaal en op zee.

De energierevolutie is niet te stoppen

Met jouw hulp overtuigen we trage politici en vervuilende bedrijven. Schone energie heeft de toekomst!

Bekijk jouw mogelijkheden >>

Onderwerpen