Wat doet jouw favoriete supermarkt voor de bijen? Hoe dragen supermarktketens bij aan een landbouw die vogels, vlinders en insecten helpt te overleven, in plaats van ze te doden? Greenpeace onderzocht het in de schappen én vroeg de supermarkten naar hun toekomstplannen. Het resultaat is een ranglijst met een verrassende koploper, hoopvolle ontwikkelingen én… de conclusie dat er nog veel werk aan de winkel is voor Nederlandse supermarkten.

Wetenschappers trekken al jaren aan de bel over de alarmerende sterfte onder bijen en andere nuttige insecten. In feite staat in heel Europa de biodiversiteit op het platteland zwaar onder druk. Wereldwijd wordt 40 procent van de bestuivende insecten (kevers, bijen, hommels, vlinders) met uitsterven bedreigd, maakte het VN-panel IPBES vorig jaar bekend (IPBES, 2016). Hoe erg is dat? Behoorlijk erg. Insecten en vogels bestuiven onze gewassen, zodat ze vrucht kunnen dragen en wij te eten hebben. Andere insecten bestrijden plagen of maken de bodem gezond en vruchtbaar. Zonder deze diertjes hebben boeren én consumenten uiteindelijk een groot probleem. Greenpeace maakt zich sterk voor een landbouwsysteem dat plaats biedt aan én slim samenwerkt met de natuur: agro-ecologie. Biologische landbouw is een kraamkamer en boegbeeld voor deze vorm van voedselproductie.

Figuur 1 en 2 Grote supermarkt biocheck 2017

Ranglijst

Uit de ranglijst van supermarkten blijken de stappen die Jumbo en Albert Heijn vorig jaar kenbaar maakten; een toename van de verkoop van biologische groenten en fruit en het ophogen van de eisen voor de rest van het groenteschap. Dit dient gevolgd te worden door de andere supers. ‘Milieukeur wordt de nieuwe standaard’ verwoordde Plus bijvoorbeeld, ook ALDI zette kort geleden deze stap. De retailers verschillen wel in de concretisering, de transparantie over de doelen die zij stellen en wanneer ze deze ambities waar denken te maken. Ook zijn er duidelijke verschillen in de ondersteuning van telers. Sommige supermarkten gooien de eisen bij spreekwoordelijk over de schutting bij de leveranciers, anderen zorgen voor uitwisseling van kennis, ervaring en de begeleiding van boeren door onafhankelijke experts. ALDI liet onlangs weten de meerkosten voor de verduurzaming van de teelt te vergoeden, waarvan Greenpeace vindt dat de rest van de supermarkten in Nederland daar een voorbeeld aan zouden kunnen nemen.

Lees hier het volledige rapport:

De grote supermarkt biocheck 2017