Greenpeace start bio check in supermarkten

Nieuwsartikel - 24 augustus, 2017
Samen met onze vrijwilligers tellen we tot 3 oktober in de supermarkt het aandeel biologische groenten, fruit en aardappelen. Welke supermarkt biedt de grootste keuze in bioproducten en verdient een pluim? En welke supermarkt mag wel een tandje bijzetten?

Al meer dan 100 vrijwilligers hebben zich aangemeld voor de tellingen. Ze gaan langs bij de 7 grootste supermarktketens. Zowel de biologische als de niet-biologische producten worden geteld, waardoor we een goed beeld krijgen hoe de verschillende producten zich tot elkaar verhouden. Alle tellingen verwerken we in een openbare ranglijst.

De supermarktketens die we gaan bezoeken zijn Albert Heijn, Aldi, Coop, Dirk, Jumbo, Lidl en Plus. Samen zijn deze ketens goed voor 84 procent van de markt.

Het resultaat: de bio check ranglijst

Als alle tellingen binnen zijn, worden deze verwerkt in een ranglijst van supermarkten en hun aandeel biologische aardappelen, groente en fruit. Bij welke supermarkt kan je de het beste gifvrije en bij-vriendelijke boodschappen doen? De toppers verdienen uiteraard een pluim, en de achterblijvers een duwtje in de rug.

Bio is beter (en niet alleen voor de bijen)

De biologische landbouw werkt alleen met natuurlijke middelen om plagen en ziekten te bestrijden. Sterkere gewassen en beter samenwerken met de natuur maakt inzet van gif soms zelfs overbodig. Deze landbouwvorm zorgt voor een gezondere bodem, sterkere planten en minder onnatuurlijke gifstoffen in gewassen, bodem en (drink)water. En dat is hard nodig want het intensieve gebruik van bestrijdingsmiddelen in de reguliere landbouw is een belangrijke oorzaak van bijensterfte.

Zo kunnen supermarkten de landbouw ontgiften

Supermarkten kunnen een belangrijke rol spelen bij het vergroten van het aantal biologische producten en het verminderen van het gebruik van pesticiden in de landbouw. Vorig jaar nog deden Albert Heijn en Jumbo serieuze beloften om hun aanbod te verbeteren.

Meedoen met een tel-expeditie?

Op de actiewebsite kun je turfkaarten downloaden en zien welke supermarkten wel of niet geteld zijn. In de supermarkt turf je vervolgens de hoeveelheid verse aardappelen, groenten en fruit, zowel biologisch als niet-biologisch. Deze gegevens voer je in op het digitale invoerformulier. Je mag zo veel supermarkten bezoeken als je wil. Liever samen op pad? Ga dan mee op tel-expeditie, of organiseer er zelf een.

Zorg voor duurzame landbouw

Gewassen die op een natuurlijke manier zijn verbouwd, zijn gezond voor mens en milieu. Daarom voert Greenpeace campagne voor duurzame landbouw. Daarin is geen plaats voor giftige bestrijdingsmiddelen en genetische manipulatie, want de nadelen en risico’s daarvan zijn te groot.

Onze oplossing? Die is simpel: behoud biodiversiteit, zorg voor duurzame landbouw, ga uit van het voorzorgprincipe en bewaak keuzevrijheid voor producenten én consumenten. Lees meer >>

Onderwerpen