Bescherm het pas ontdekte Amazonerif tegen BP en Total

Nieuwsartikel - 23 januari, 2017
Bij de monding van de Amazonerivier is een groot koraalrif ontdekt dat barst van het leven. Deze ecologische schatkamer wordt bedreigd door olie-exploratie. Oliereuzen BP en Total willen gaan boren bij het rif.

Olieboringen bedreigen onderwaterwereld

In het koraalrif ontdekten wetenschappers talloze kleurrijke koraalsoorten, 60 soorten sponzen, 73 vissoorten, kreeftachtigen en zeesterren.

BP en Total gaan naar olie boren bij het pas ontdekte Amazonerif. De kans op een olieramp is groot door sterke stromingen en de instabiele zeebodem. Tijdens de 95 proefboringen is het 27 keer misgegaan. We moeten het rif beschermen tegen de schadelijke gevolgen van een olieramp:

Olieboringen zijn niet meer van deze tijd. Nu al lijden wereldwijd miljoenen mensen onder de gevolgen van klimaatverandering. Koraal verbleekt door de hoge watertemperatuur.  De opwarming van de aarde gaat door olieboringen nóg sneller.

Onverwachte ontdekking

De olieboringen vormen een gevaar voor de zeedieren die leven in de monding van de Amazone. De bedreigde zeekoe is één van hen.

De ontdekking van een rif in de monding bij de Amazone is totaal onverwacht. Dankzij een dikke laag modder kon een prachtig rif eeuwenlang groeien en bloeien. Hoe het precies bij de monding van de Amazone is ontstaan, is een groot raadsel voor de wetenschap. Daarom willen wij het beschermen en verder onderzoek steunen.

vissen

Geef oceanen ruimte om te herstellen

Oceanen zijn de bron van ons bestaan. Het leven in de oceanen is van een ongekende schoonheid. Maar deze schoonheid wordt door onder andere overbevissing ernstig bedreigd.

Daarom pleiten Greenpeace en wetenschappers ervoor om 40 procent van alle oceanen tot zeereservaat uit te roepen en daarbuiten uitsluitend duurzaam te vissen. Want iedereen - strandbezoeker, watersporter en visser - heeft baat bij gezonde sterke oceanen. Lees meer >>

Onderwerpen