Coca-Cola flest de zee, stop de plastic vervuiling

Nieuwsartikel - 2 oktober, 2017
Walvissen, schildpadden, vogels en andere zeedieren worden bedreigd door miljarden plastic flesjes en doppen, zoals die van Coca-Cola. Heb je ook schoon genoeg van de plastic soep? Eis dan nu dat deze frisdrankgigant zijn plastic voetafdruk drastisch vermindert.

Er bevindt zich al 150 miljard kilo plastic zwerfafval in onze oceanen. En elk jaar komt tot wel 12 miljard bij. Dat is een vrachtwagen vol plastic flessen, doppen, tasjes en andere troep per minuut! En terwijl jij je afval netjes recyclet, produceren bedrijven zoals Coca-Cola alleen maar meer nieuw wegwerpplastic.

De waarheid achter Coca-Cola

Wij vinden dat Coca-Cola medeverantwoordelijk is voor de plastic soep in onze oceanen, omdat:

• Coca-Cola elke seconde 3.400 nieuwe plastic wegwerpflessen produceert – groot én klein. Dat zijn er 110 miljard per jaar!
  • Coca-Cola wereldwijd keihard lobbyt tegen invoering van statiegeld en nauwelijks recyclet.

Samen tegen wegwerpplastic

Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat de plastic soep niet nóg groter wordt. Eis daarom van Coca-Cola dat het wegwerpplastic uitfaseert en investeert in alternatieven voor plastic. Ook moet het zich niet langer verzetten tegen oplossingen als statiegeld: meer recycling en hergebruik zijn cruciaal om onze oceanen te redden.

vissen

Geef oceanen ruimte om te herstellen

Oceanen zijn de bron van ons bestaan. Het leven in de oceanen is van een ongekende schoonheid. Maar deze schoonheid wordt door onder andere overbevissing ernstig bedreigd.

Daarom pleiten Greenpeace en wetenschappers ervoor om 40 procent van alle oceanen tot zeereservaat uit te roepen en daarbuiten uitsluitend duurzaam te vissen. Want iedereen - strandbezoeker, watersporter en visser - heeft baat bij gezonde sterke oceanen. Lees meer >>

Onderwerpen