Cookies helpen ons om jou beter over ons werk (en acties) te informeren. Wil je meer informatie?

Greenpeace naar Reclame Code Commissie om misleidende reclamecampagne Coca-Cola

Nieuwsartikel - 21 november, 2017
Greenpeace heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie over de misleidende reclamecampagne van Coca-Cola Nederland. In de advertenties, die in abri’s hangen en in kranten afgedrukt zijn, klopt Coca-Cola zichzelf op de borst omdat hun plastic flessen ‘100% recyclebaar zijn’. Dat is echter geen prestatie. Álle PET-flessen zijn echter 100% recyclebaar. Het is zonde dat Coca-Cola bakken met geld investeert in groene markering, in plaats van in goede alternatieven voor wegwerpplastic.

 

 

Coca-Cola misleidt

De flessen van Coca-Cola onderscheiden zich niet van andere PET-flessen. Ze zijn inderdaad recyclebaar, maar dat zijn de PET-flessen van andere merken ook. Door de bewoordingen in de advertenties geeft Coca-Cola de indruk dat het om een duurzaam initiatief van henzelf gaat.

Bij iemand die vluchtig de advertentie bekijkt, zal de indruk gewekt worden dat Coca-Cola zijn flessen 100% hergebruikt/recyclet. Dat is niet het geval. “Daar komt bij dat Coca-Cola zelf nauwelijks recyclet,’ zegt Meike Rijksen, campagneleider Plastic. ‘In Nederland gebruikt het bedrijf slechts 39% gerecycled plastic en wereldwijd slechts 7%.”

En dat terwijl het allang mogelijk is om flessen te produceren uit volledig gerecycled plastic. Andere bedrijven doen dat ook.

De flessen worden niet gerecycled

Uiteindelijk worden weinig Coca-Cola flessen daadwerkelijk gerecycled. Een groot deel van bijvoorbeeld de 50cl-flesjes belandt uiteindelijk in de verbrandingsoven. Of in het milieu. Op de meest afgelegen plekken ter wereld worden colaflesjes teruggevonden.

“Zolang Coca-Cola zich blijft verzetten tegen effectieve oplossingen zoals statiegeld, moeten we hun marketingpraatjes met een hele grote korrel zout nemen,” voegt Meike Rijksen eraan toe.

Lichtere flessen zijn nep-oplossing

In de advertentie pronkt Coca-Cola bovendien met lichtere flessen. Het bedrijf claimt door de invoering ervan minder grondstoffen en energie te gebruiken.

Daarbij vergeten ze echter de vergelijking met de situatie vóór de invoering van de wegwerpfles. In 2005 gebruikte het bedrijf nog hervulbare flessen. Toen in 2006 de wegwerpfles werd geïntroduceerd, leidde dat tot een sterke toename van het gebruik van grondstoffen en energie. De lichte flessen belanden daarnaast even goed in het milieu.

Probleem te ernstig voor greenwashing

Het probleem van plastic vervuiling vereist échte oplossingen. Recent onderzoek toonde aan dat zelfs diertjes die op 11 kilometer diepte onder het zeeoppervlak leven, plastic in hun maag hebben. Deze plastic deeltjes stammen volgens de onderzoekers onder andere af van uiteengevallen plastic flessen.

Uiteraard zijn er veel partijen die verantwoordelijkheid dragen voor dit probleem, maar als grootste frisdrankproducent ter wereld moet ook Coca-Cola zijn bijdrage aan de plastic soep erkennen. Roep hier Coca-Cola op om wegwerplastic uit te faseren.

 

 

vissen

Geef oceanen ruimte om te herstellen

Oceanen zijn de bron van ons bestaan. Het leven in de oceanen is van een ongekende schoonheid. Maar deze schoonheid wordt door onder andere overbevissing ernstig bedreigd.

Daarom pleiten Greenpeace en wetenschappers ervoor om 40 procent van alle oceanen tot zeereservaat uit te roepen en daarbuiten uitsluitend duurzaam te vissen. Want iedereen - strandbezoeker, watersporter en visser - heeft baat bij gezonde sterke oceanen. Lees meer >>