Cookies helpen ons om jou beter over ons werk (en acties) te informeren. Wil je meer informatie?

Greenpeace naar Reclame Code Commissie om misleidende reclamecampagne Coca-Cola

Persbericht - 21 november, 2017
Amsterdam - Greenpeace heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie over de misleidende reclamecampagne van Coca-Cola Nederland. Coca-Cola adverteert met een landelijke abri-campagne op onder andere stations en in de krant met ‘onze verpakkingen zijn 100% recyclebaar’ en ‘wist je dat ook al onze flessen volledig gerecycled kunnen worden, inclusief de doppen’.

Volgens Greenpeace is deze reclamecampagne misleidend en in strijd met de Nederlandse Reclame Code. Door te zeggen dat het gaat om ‘onze verpakkingen’ wordt de suggestie gewekt dat er sprake is van een duurzaam initiatief van Coca-Cola zelf en lijkt de frisdrankgigant zich groener te willen voordoen dan de rest.

Meike Rijksen, campagneleider Greenpeace Nederland: “Coca-Cola wil zich met deze reclame neerzetten als duurzaam bedrijf, maar het zijn groene illusies. Alle PET-flessen zijn 100% recyclebaar. Dat is dus helemaal geen prestatie. Bovendien recycled Coca-Cola zelf amper. In Nederland gebruikt het bedrijf 39% gerecycled plastic en wereldwijd zelfs maar 7%. Zolang Coca-Cola zich blijft verzetten tegen effectieve oplossingen zoals statiegeld, moeten we hun marketingpraatjes met een hele grote korrel zout nemen.

Onderwerpen