’s-Werelds grootste frisdrankproducent produceert 3400 plastic wegwerpflessen per seconde

AMSTERDAM , 2 oktober 2017- Coca-Cola produceerde in 2016 wereldwijd zo’n 110 miljard wegwerpplastic flessen, oftewel 3400 per seconde. Dat blijkt uit onderzoek van Greenpeace. Dit aantal is de afgelopen jaren alleen maar groter geworden. En dat valt slecht te rijmen met de situatie in onze oceanen. Die zitten al tjokvol plastic afval. Greenpeace wil dat Coca-Cola wegwerpplastic zo snel mogelijk uitfaseert.

>>> Teken hier de petitie <<<

Daarom start Greenpeace op maandag 2 oktober met een wereldwijde campagne, waaronder een online petitie (www.greenpeace.nl/cocacola), om de frisdrankgigant te bewegen zo snel mogelijk te stoppen met de productie van wegwerpplastic.

Plastic voetafdruk

Coca-Cola is de grootste frisdrankproducent ter wereld. Het bedrijf produceert wereldwijd veruit de meeste plastic flessen. Hoeveel precies weigert het bedrijf bekend te maken. Daarom is Greenpeace zelf onderzoek gaan doen. En daaruit blijkt dat Coca-Cola steeds meer wegwerpplastic gebruikt. In 2016 ging het om 110 miljard wegwerpplastic flessen wereldwijd. In die flessen zit gemiddeld slechts een schamelijke 7% gerecycled plastic.

Meike Rijksen, campagneleider bij Greenpeace: “Het is te bizar voor woorden dat terwijl de hele wereld roept om de plastic soep aan te pakken, Coca-Cola juist alleen maar meer ongerecycled wegwerpplastic de wereld in blijft pompen. Het gaat om 3400 wegwerpplastic flessen per seconde. We kunnen niet op tegen zo’n grote stroom nieuw plastic. Het bedrijf moet onmiddellijk verantwoordelijkheid nemen voor de plastic vervuiling die het veroorzaakt door wegwerpplastic uit te faseren, te focussen op hergebruik en 100% gerecycled materiaal te gebruiken”.

Dit moet Coca-Cola doen volgens Greenpeace

Greenpeace eist dat Coca-Cola toezegt wegwerpplastic zo snel mogelijk uit te faseren door de volgende stappen te nemen:

• Verminderen en hergebruiken –  Ga over op herbruikbare verpakkingen en ontwikkel leveringsmethodes op basis van hergebruik.
  • Recyclen – Zorg dat de overige verpakkingen gemaakt zijn van 100% gerecycled materiaal, en dat ze gerecycled of gecomposteerd kunnen worden
  • Openbaar maken – Wees transparant over de soorten en hoeveelheden gebruikt, hergebruikt en gerecycled plastic, zodat de voortgang gemeten kan worden.

Coca-Cola is ambitieloos

De multinational heeft geen voornemens, beleidsdoelen of agenda om de productie van plastic wegwerpflessen te verminderen. In plaats daarvan wijst het bedrijf voornamelijk naar de verantwoordelijkheid van de consument. Maar wereldwijd lobbyt het bedrijf tegen oplossingen zoals statiegeld, een systeem waar ze ooit zelf aan de wieg van stond. In Nederland speelde het bedrijf een grote rol in het einde van de hervulbare plastic fles en de introductie van de wegwerpplastic fles. Volgens Greenpeace heeft Coca-Cola als grootste frisdrankproducent een voorbeeldfunctie voor de sector en moet ze leiderschap tonen. Het bedrijf kan de verduurzaming van de industrie op gang brengen en versnellen.

Plastic soep

Onze oceanen worden overspoeld met plastic afval. Momenteel zit er ruim 150 miljoen ton plastic in onze oceanen en elk jaar komt er tot wel 12 miljoen ton bij. Alsof er elke minuut een vrachtwagen vol plastic troep in de zee wordt gekieperd. Miljoenen zeedieren, zoals vogels en vissen, sterven doordat ze dit nauwelijks afbreekbare afval binnenkrijgen of erin verstrikt raken. Het grootste deel van dat plastic komt vanaf land. Plastic flessen en doppen zijn het meest gevonden plastic afval op de wereldwijde kusten. Steeds meer mensen en organisaties beseffen dat er iets moet gebeuren om onze oceanen te redden van al deze troep.

Verantwoordelijkheid

Greenpeace sluit zich bij hen aan en stelt dat de grote frisdrankproducenten verantwoordelijkheid moeten nemen. Alleen beter opruimen van het afval is namelijk niet genoeg. De frisdrankindustrie produceert gezamenlijk 300 miljard plastic PET-flessen per jaar, waarvan bijna de helft na één keer gebruiken wordt weggegooid. Deze productie stijgt naar verwachting tot 2021 met 20 procent. Hoog tijd dus dat de frisdrankenindustrie haar verantwoordelijkheid neemt voor haar producten die onze oceanen vervuilen.

Het Greenpeace-rapport ‘Coca-Cola’s plastic geheim’ vindt u hier

Fotomateriaal vindt u hier

Teken de petitie en vraag Coca-Cola te stoppen met de productie van wegwerpflesjes www.greenpeace.nl/cocacola

Voor meer informatie: Saskia van Aalst, persvoorlichting Greenpeace Nederland: 0625031014