Bossen worden opgeofferd voor exportbelangen van vlees- en auto-industrie

Amsterdam, 6 december 2017 – Greenpeace Nederland heeft 171 pagina’s gepubliceerd van geheime teksten die deel uitmaken van de onderhandelingen tussen de EU en de Mercosur-landen (Argentinië, Brazilië, Uruguay, Paraguay). Deze week hopen de onderhandelaars overeenstemming te bereiken over dit verdrag, waarover al 18 jaar wordt onderhandeld, dat het grootste van de EU tot nu toe lijkt te worden.

De teksten laten zien dat de Europese Commissie en de Europese regeringen eerdere toezeggingen tot transparantie nog steeds niet naleven. Bovendien waarschuwt Greenpeace dat deze deal een grote bedreiging vormt voor het klimaat en voor de bossen en savannes in Latijns-Amerika: de Amazone, de Cerrado en de Chaco.

Handel in vlees en soja

Onderhandelaars van de EU hebben de Mercosur-landen al een groei van de export van 78.000 ton rundvlees in het vooruitzicht gesteld. En naar verwachting wordt dat aanbod nog hoger, namelijk 100.000 tot 130.000 ton. Andersom wil de EU vooral meer auto’s in deze landen verkopen.

Greenpeace woordvoerder Kees Kodde: “Deze onderhandelingen in achterkamertjes schaden de democratie en het vertrouwen in de politiek. Brazilië bevindt zich in een politieke crisis en het land gaat gebukt onder wijdverbreide corruptie, verslechterende milieuwetgeving en grove mensenrechtenschendingen. De vleesproductie in de Mercosur-landen is berucht vanwege voedselschandalen en gaat gepaard met ontbossing in de Amazone, de Cerrado en de Chaco. Mercosur wil de vleesexport naar de EU drastisch uitbreiden en de EU dreigt hiermee akkoord te gaan. Van deze deal gaan vooral Europese autoproducenten en industriële vleesgiganten profiteren. Daarom moet deze deal van tafel.”

Het grootste exportproduct van de Mercosur-landen naar de EU is soja, dat staat voor 22 procent van de totale exportwaarde. Soja wordt vooral gebruikt als veevoer voor varkens en kippen voor de veel te grote veestapel in Europa. Meer dan tweederde van het geïmporteerde veevoer in Europa komt uit de Mercosur-landen, en tweederde daarvan komt uit Brazilië. Onderzoekers verwachten dat de import van soja uit de Mercosur-landen zal toenemen als gevolg van dit vrijhandelsverdrag.

Grote gevolgen voor milieu en klimaat

De gevolgen van de sojateelt en extensieve rundveehouderij voor de natuurlijke ecosystemen zijn groot. De Amazone verloor 37,000 km² aan bos in 2016, een gebied ter grootte van Zwitserland en dat is bijna drie keer zo veel als in 2015. Tussen 2013 en 2015, ging er 19,000 km² bos verloren in het tropische savanne gebied van de Cerrado in Brazilië. Argentinië wil haar veestapel met 10 miljoen koeien uitbreiden, met name voor export naar Europa en China. Deze uitbreiding bedreigt 10 miljoen hectare beschermd bosgebied in het noorden, de Gran Chaco.

De bio-industrie in de Mercosur-landen is aan een opmars bezig. Het grootste vleesbedrijf ter wereld, JBS, komt uit Brazilië. In maart dit jaar werd het bedrijf veroordeeld vanwege grootschalige fraude met vlees en het omkopen van politici. Onder druk van dergelijke grote bedrijven worden beschermde bosgebieden opengesteld voor mijnbouw en veehouderij.

Handel voor mens en planeet

Met deze nieuwe onthullingen, zie www.trade-leaks.org, roept Greenpeace Nederland op om internationale handel anders te organiseren, en handel in dienst te stellen van de klimaatdoelstellingen. Om handel te laten werken voor mens en planeet heeft Greenpeace 10 principes voor handel ontwikkeld.