Stockholm, 27 september 2017 – Voor onder andere zakdoekjes van Tempo, wc-papier van Edet en maandverband van Libresse worden grote delen oerbos in Zweden, Finland en Rusland gekapt. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Greenpeace International naar de verwoestende praktijken van Essity, de op een na grootste toiletpapier- en zakdoekjesproducent ter wereld.

>>> Teken hier de petitie voor bescherming van de boreale oerbossen <<<

Bedreigde diersoorten en planten

Het Greenpeace-rapport ‘Wiping out the boreal’ laat zien hoe Essity zijn grondstoffen afneemt van houtkapbedrijven die eeuwenoude boreale bossen in het Hoge Noorden kaalslaan. Deze bedrijven ontginnen bosgebieden die beschermd zijn, of die in aanmerking komen voor bescherming. Ze vernietigen het leefgebied van bedreigde diersoorten en planten. Natuurlijk bos maakt plaats voor plantages van duizenden hectaren. Inheemse gemeenschappen zijn hiervan de dupe. Greenpeace is een petitie gestart om deze kaalslag tegen te gaan.

Slechts 3 procent is beschermd

“Het is onbegrijpelijk dat Essity prachtige en belangrijke bossen vernietigt om wegwerproducten te maken”, aldus Meike Rijksen, campagneleider bij Greenpeace Nederland. “Het boreale woud is goed voor bijna een derde van al het bos op aarde, en is cruciaal voor de biodiversiteit en het klimaat. In het bos en de bodem is meer CO2 opgeslagen dan in alle tropische regenwouden bij elkaar. Helaas wordt slechts 3 procent van deze bossen beschermd. Essity moet deze belangrijke bossen met rust laten.”

In Zweden koopt Essity houtpulp van zijn zusterbedrijf SCA, dat kapt in ecologisch waardevolle bossen in het Hoge Noorden (1), inclusief in habitats van bedreigde plant- en diersoorten. Tegelijk plant SCA uitheemse draaidennen (2) aan, die op hun beurt de levenswijze van de inheemse Sámi-gemeenschap bedreigen: hun rendieren hebben steeds moeilijker toegang tot graasplekken.

In Finland kopen de leveranciers van Essity houtpulp aan bij het staatsbedrijf Metsähallitus, dat kapt in oude bossen. Het bedrijf wil zijn activiteiten uitbreiden, ook in gebieden waarvan het eerder had verklaard dat het die zou beschermen.

In maart 2017 bracht Greenpeace aan het licht dat Essity’s Russische leverancier, Arkhangelsk Pulp and Paper Mill (APPM), delen van het Dvinsky-woud in Rusland die in aanmerking komen voor bescherming wil kappen. Het dispuut duurt voort (zie casestudy 4 in het rapport).

Noot voor redactie

Het Greenpeace-rapport ‘Wiping out the boreal’ vindt u hier
Fotomateriaal vindt u hier

Voetnoten:

(1) Het Zweedse Agentschap voor Milieubescherming (Naturvårdsverket) en het Zweedse Agentschap voor Bos (Skogsstyrelsen) hebben tot nu toe 366 ‘Skogliga Värdetrakter’ (bosgebieden met hoge beschermingswaarde) geïdentificeerd in de Boreale regio van Zweden. Het is de bedoeling om de ernstige fragmentatie van het Zweedse bos tegen te gaan: vaak gaat het om kleine gebieden die verspreid liggen in uitgestrekte, kaalgeslagen landschappen en plantages – wat de biodiversiteit natuurlijk niet ten goede komt. Het blijft afwachten of de Zweedse regering dit voorstel zal vertalen in doeltreffende maatregelen om de bescherming van al die 366 bosgebieden te garanderen.

(2) Tussen 1973 en 2014, plantte SCA 300.000 hectare draaidennen aan op gronden in het noorden van Zweden.

(3) In augustus 2017 heeft Sámiid Rikkasearvi, de nationale vereniging van de Zweedse Sámi, een persbericht uitgestuurd waarin ze de bosbouwindustrie vraagt om niet langer draaidennen te planten in gebieden waar rendieren worden gehouden.

(4) Greenpeace: Eye on the Taiga (2017), pagina 27: http://www.greenpeace.org/international/Global/international/publications/forests/2017/Eye%20on%20the%20Taiga_Greenpeace_full_report.pdf