Een betere dienstregeling en service scheelt al 89.000 vluchten per jaar. En met een goede hogesnelheidslijn sta je binnen een paar uur in Lissabon. Hoe?

Lees hier het hele rapport.

Vliegen is minder snel dan je denkt

Voor veel reizigers is de reistijd de belangrijkste reden om voor het vliegtuig te kiezen. Mensen denken vaak dat vliegen veel sneller is dan de trein, maar op korte afstanden scheelt het nu al niet zo veel, als je de reistijd naar het vliegveld en de wachttijd voor vertrek meerekent.

Uitbreiding Schiphol is niet nodig

Door alleen al het bestaande spoor, de internationale dienstregeling en de ticketservice te verbeteren verdubbelt het aantal treinpassagiers voor 31 Europese bestemmingen. Daarmee kunnen er jaarlijks zo’n 89.000 korte vluchten op Schiphol worden geschrapt. Dat blijkt uit een studie van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV in opdracht van Greenpeace, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en Natuur & Milieu. Als internationaal treinreizen verbeterd wordt, is het uitbreiden van de luchtvaart in Nederland helemaal niet nodig.

Investeren in trein scheelt de helft aan CO2

Maar het kan nog beter. Met een goed Europees hogesnelheidsnetwerk wordt de CO2-uitstoot op de onderzochte trajecten met meer dan de helft verminderd. Het traject Amsterdam-Londen springt eruit, bijna alle reizigers (85%) zouden voor de trein kiezen als deze op hoge snelheid rijdt. Daarmee kan alleen al verbetering van deze ene treinverbinding ieder jaar veel vluchten en CO2-uitstoot voorkomen: jaarlijks bijna 1 megaton aan CO2. Dat is geen meevaller, maar pure noodzaak om de klimaatafspraken van Parijs te halen.

Trein kán zelfs sneller dan vliegtuig

En die investering levert niet alleen klimaatwinst op. Met een echt Europees HSL-netwerk is de trein van stadscentrum naar stadscentrum voor 25 van de 31 bestemmingen zelfs sneller dan het vliegtuig. Vanuit Amsterdam kun je dan naar Brussel en Düsseldorf in ruim 1 uur, Frankfurt in 2 uur, Parijs in 2,5 en Londen in minder dan 3 uur. Als er wordt geïnvesteerd in een echt Europees HSL netwerk zijn er zelfs 133.000 minder Schipholvluchten nodig. Dat klinkt geweldig! Maar dan moet de politiek wel aan de slag.

Jij krijgt een eerlijke keuze

Maar de grootste concurrent van het Europese HSL-netwerk zijn de onnatuurlijk lage prijzen in de luchtvaart. Dat moet ook worden aangepakt. Cas van Kleef, campagneleider Greenpeace: ‘Door vliegen vrij te stellen van belasting op kerosine en tickets krijgen mensen nu een oneerlijke keuze. Het vliegtuig, de meest klimaat-onvriendelijke vervoersoptie, wordt door de overheid het meest aantrekkelijk en voordelig gemaakt. Dit is de wereld op z’n kop natuurlijk. Het wordt tijd dat de overheid echte klimaatkeuzes maakt en kiest voor de trein.’

Wat kun je zelf doen?

Zet in op de trein om de explosieve groei van luchtvaart te beperken. Teken het luchtvaartmanifest. Of doe mee met de landelijke protestdag luchtvaartgroei op 23 juni in een stad bij jou in de buurt!