New York daagt Shell voor de rechter om klimaatverandering

Hoopvolle stap voorwaarts richting een groene en duurzame toekomst

Nieuwsartikel - 15 januari, 2018
Spectaculair en hoopvol nieuws komt er uit New York. Burgemeester Bill de Blasio kondigt aan dat zijn stad vijf grote oliebedrijven, waaronder Shell, voor de rechter daagt vanwege de schade die de stad ondervindt door klimaatverandering. Daarnaast halen de vijf pensioenfondsen van de stad hun investeringen weg uit vervuilende kolen-, gas- en oliebedrijven. Een grote klap voor de fossiele industrie, maar voor ons nóg een hoopvol teken dat het onvermijdelijke einde van het fossiele tijdperk eindelijk daar is en dat we een volgende stap zetten richting een eerlijke en duurzame wereld.

Misleiding

Volgens burgemeester de Blasio hebben fossiele bedrijven zoals Shell de bevolking expres misleid om alsmaar winst te kunnen blijven maken. Ze wisten dat hun activiteiten ernstige klimaatverandering veroorzaakten, maar kozen toch voor het grote geld ten koste van mens en planeet. New York daagt naast het Nederlands-Britse oliebedrijf Shell ook Exxon, BP, Chevron en ConocoPhilips voor de rechter. De stad eist nu via de rechtbank miljarden dollars van deze oliegiganten om New York en haar bewoners te kunnen beschermen tegen bijvoorbeeld orkanen als Sandy.

De Blasio had Greenpeace samen met andere organisaties en individuen uitgenodigd om deel te nemen in het panel dat deze belangrijke aankondiging deed.

Korte video van de aankondiging, 1 minuut:

Lange video van de aankondiging, 1 uur 45 minuten:

Shell wist ervan

De urgentie is hoog. Om ons heen zien we de gevaarlijke gevolgen van klimaatverandering: natuurrampen als orkanen, bosbranden en extreme droogtes. Mislukte oogsten, eilanden die opgeslokt worden door de zee, een tekort aan zoet drinkwater. Veelal worden mensen die het minst vervuilen, het hardst getroffen. Terwijl grote bedrijven zoals Shell ongeremd en ongegeneerd olie en gas op blijven pompen om deze met grote winsten te verkopen. Zij betalen nauwelijks een prijs voor de vervuiling die hun producten veroorzaken. De stad New York komt daar nu tegen in verzet. Ons geld weghalen bij fossiele bedrijven en in plaats daarvan investeren in schone energievoorzieningen is een belangrijke stap. Net als grote vervuilende bedrijven zoals Shell ter verantwoording roepen voor de schade die de samenleving ondervindt door hun werkzaamheden. Dit onderzoek van De Correspondent laat zien dat Shell al ruim 30 jaar van de ernst van klimaatverandering weet, maar dat het bedrijf actief blijft inzetten op fossiele energie en ambitieus klimaatbeleid bewust in de weg staat.

Actie in Nederland

Deze dappere stap van the Big Apple laat zien dat steden een leidersrol kunnen pakken op weg naar een groene toekomst. Ook in Nederland hebben onze steden en gemeenten die kans. Vorig jaar werkte Greenpeace samen met ruim honderd lokale initiatiefnemers om gemeenten over te laten stappen op duurzame stroom. Dit jaar is er een vervolg gekomen waarin we ook op stadsniveau verschillende musea, universiteiten, ziekenhuizen, lokale sportclubs of buurtsupers oproepen om groene energie af te nemen. Ook jij kunt helpen jouw omgeving te vergroenen, door samen met anderen in je buurt een mini campagne op te zetten om een organisatie aan groene stroom te helpen.

Meld je aan voor de Facebookgroep Onze Stroom Overal Schoon om direct aan de slag te gaan of lees hier meer over de campagne.

De energierevolutie is niet te stoppen

Met jouw hulp overtuigen we trage politici en vervuilende bedrijven. Schone energie heeft de toekomst!

Bekijk jouw mogelijkheden >>

Onderwerpen