Concurrerend met kolen en zelfs gas

Het zat eraan te komen, maar het is nu een feit: er gaan windmolens gebouwd worden op de Noordzee, waar geen subsidie meer aan te pas komt. Stroom uit wind kan daarmee concurreren met kolen- en zelfs gascentrales. Dat is ronduit spectaculair.

Smaakt naar méér

Dit succes smaakt naar meer. Wind op zee is hét wapen tegen klimaatverandering. In het nieuwe klimaat- en energieakkoord moet de ambitie voor wind op zee wat ons betreft daarom minstens verdubbeld worden ten opzicht van de ambities uit het regeerakkoord. Daar werd nog uitgegaan van een ambitie van 1 Gigawatt (zo’n 100 grote windmolens). Dat kunnen er wat ons betreft minstens 200 worden.

Ons succes

Greenpeace en andere Natuur & Milieuorganisaties waren altijd al grote fan van wind op zee en optimistisch over de mogelijkheden de kosten omlaag te krijgen. In het Energieakkoord wisten we voor elkaar te boksen dat er vijf grote windparken op zee worden bijgebouwd. Het windpark dat nu is vergund, is de derde in de rij. Dat het bedrijfsleven de smaak nu ook te pakken heeft, blijkt wel uit de scherpe kostendaling.

De nieuwe Rainbow Warrior zeilt op haar eerste tocht langs het Prinses Amalia windmolenpark, nabij de kust van IJmuiden. Er staan 60 windmolens die 125.000 huizen van energie kunnen voorzien.

Zorg voor de natuur

Het is wel belangrijk dat bij het bouwen van de molens rekening wordt gehouden met de natuur. Voorlopig zijn er nog aardig wat geschikte plekken voorhanden. Op langere termijn zien we het liefst dat er locaties gevonden worden waar vogels en ander zeedieren er zo min mogelijk last van hebben.

Nu al groene stroom kopen?

Wil je zeker weten dat je zelf ook stroom koopt uit zon en wind en niet uit kolencentrales?

Vergelijk en stap over

Heb je al groene stroom, deel dan deze video op Facebook om deze doorbraak te vieren!