Milouska Meulens over de impact van de veeteelt op natuur en milieu

Milouska Meulens is journalist en presentator en maakte de documentaire Boter, Kaas noch Eieren, die je hieronder terug kunt kijken. De balans is zoek. Ooit waren mensen en hun koeien, varkens, geiten en schapen in de minderheid op deze planeet en konden we spreken van een gebalanceerde natuur. Maar inmiddels overwoekeren we de aarde met onze onstilbare honger naar vlees en zuivel. Laat de cijfers uit een in mei gepubliceerd Amerikaans rapport eens op je inwerken: van alle zoogdieren ter wereld is 4% wild, 36% mens en 60% vee. En voor vogels geldt dat 30% wild is en de rest pluimvee, voornamelijk kip en kalkoen. Waar zijn we mee bezig?

Ik ga het hier niet hebben over de gruwelijke omstandigheden waaronder miljarden dieren worden gehouden om vervolgens naar de slacht te gaan. Wie niet allang weet hoe het eraan toe gaat in de vlees- en zuivelindustrie, wíl het niet weten. De barbecue sist nou eenmaal iets minder gezellig als je denkt aan het leed dat kleeft aan je biefstuk.

Gecastreerde biggen, koeien die niet buiten komen, stiertjes en haantjes die worden vernietigd omdat ze geen melk geven of eieren leggen. Slachthuizen waarin dieren in moordend tempo tot vlees verworden, stalbranden met roetzwarte rook die de lucht extra vervuilt en legbatterijen vol kreupele kippen die amper op de eigen poten kunnen staan. Die verhalen zijn al zo vaak verteld. Of het nou een gebrek aan mededogen of kennis is; het onderwerp dierenleed lijkt amper te raken.

Ik maak me geen enkele illusie: als het na al die jaren niet voor verandering heeft kunnen zorgen, gaat een opiniestuk van mij hierover ook geen verschil maken, denk ik. Over de grote impact die veeteelt heeft op het milieu moeten we het wel nog maar eens hebben. Misschien vraag je je af of dat dan wel zin heeft. Ik denk het, ja. Want wat we kennelijk niet voor dieren over hebben, doen we misschien wel als we ons eigen hachje ermee kunnen redden. De boodschap is simpel: als we de snelheid waarmee klimaatverandering nu plaatsvindt willen vertragen moeten we stoppen met dieren eten in de mate waarin dat nu gebeurt.

In de eerste plaats moet het vee een veelvoud eten van wat mensen nodig hebben voordat het gegeten of gemolken kan worden. Dat plantaardige veevoer –gras, maar ook gewassen die geschikt kunnen zijn voor menselijke consumptie zoals granen, soja en mais- groeit op land dat daardoor niet meer beschikbaar is voor het verbouwen van ons eigen voedsel. Dat terwijl uit onderzoek van de Voedsel en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties blijkt dat honger in de wereld bestreden kan worden door plantaardig voedsel te verbouwen voor mensen in plaats van voor de veeteelt.

Ten tweede moeten omvangrijke stukken regenwoud wijken voor de soja waarmee veevoer wordt gepimpt om de dieren nog sneller spekvet te krijgen. En die beesten produceren tussen hun eerste wankele stappen op aarde en hun laatste strompelende naar de slachtruimtes een enorme berg mest. Waar laten we het?

Maar misschien is wel het grootste probleem in het productieproces de uitstoot van broeikasgassen die klimaatverandering veroorzaken. De aarde warmt op, het poolijs smelt, koraal sterft af en insecten verdwijnen. Daar kunnen die koeien en varkens niks aan doen. Wij kunnen het tij volgens Greenpeace nog keren, te beginnen met afremmen.Maar dan moeten we nu in actie komen. Niet morgen of volgende week, nu.

Vlees en zuivel schrappen uit mijn menu was voor mij de snelste en makkelijkste manier om een steentje bij te dragen aan de strijd tegen klimaatverandering. Met alles wat we heus wel weten over dierenleed en alles dat onderzoek uitwijst over de milieuvoordelen, zou het me niet verbazen als we het in de niet eens zo verre toekomst allemaal normaal vinden om overwegend plantaardig te eten en zo de balans terug te brengen op deze planeet. Laten we samen richting een hervorming van onze vlees- en zuivelsector toe werken. Het is tijd om samen voor verandering te zorgen in hoe we met vlees en zuivel omgaan. Al is het om er ons eigen hachje mee te redden.

Milouska Meulens is journalist en presentator en maakte de documentaire Boter, Kaas noch Eieren, welke donderdag 31 mei wordt uitgezonden bij NPO3 om 21.35 uur.

Zie ook: Minder vlees en zuivel voor een betere wereld en een gezonder leven

Bekijk de hele documentaire hier.