magazine / maart 2012

Hyves kiest voor groene stroom

Gerwin Scheeve is ICT-manager bij Hyves. Hij vertelt hoe dit sociale netwerk bijna volledig draait op schone energie.

De servers waarop Hyves draait, verbruiken bijna 2 miljoen kilowattuur per jaar. Wat doen jullie om energie te besparen?

‘Kort gezegd komt het erop neer dat we altijd de snelste en meest energiezuinige apparatuur gebruiken. De meeste bedrijven doen 3 tot 5 jaar met een aangeschafte computer, wij leasen onze apparatuur en vervangen die elke 18 à 24 maanden. Zo draait Hyves altijd op de nieuwste computers en die worden continu sneller, kleiner en zuiniger. Daardoor hoeven we steeds minder vierkante meters te huren bij onze datacentra.’

Hyves heeft dus geen eigen datacentrum?

‘Wij hebben er vanaf het begin bewust voor gekozen om, anders dan bijvoorbeeld Facebook en Google, geen eigen datacentra te beginnen, maar ruimte te huren. Dat geeft ook een extra stimulans om zuinige apparatuur te gebruiken die weinig ruimte inneemt. Nu zitten we nog op drie locaties, maar eind dit jaar worden dat er twee: we vertrekken bij het minst energiezuinige centrum.’

Maar jullie gebruikers gaan toch juist steeds zwaardere bestanden met elkaar delen, zoals foto’s en video’s? Kost dat niet veel opslagruimte en energie?

‘Wij slaan op dit moment een miljoen foto’s per maand op. Speciaal daarvoor hebben we een opslagsysteem bedacht dat ruimte en energie bespaart. In vergelijking met een paar jaar geleden, hoop ik de ruimte die onze servers innemen dit jaar nog te halveren. Hoewel de doorsnee Hyvesgebruiker dus meer en meer foto’s en video’s verspreidt, blijft ons energieverbruik dalen. En daarmee ook de kosten.’

Veel bedrijven willen energie besparen, omdat dit geld oplevert. Jullie kiezen daarnaast vrijwel uitsluitend voor groene stroom. Waarom?

‘Natuurlijk bekijken ook wij in de eerste plaats wat een datacentrum voor ons kan betekenen. Maar als datacentra vergelijkbare diensten leveren, kiezen wij eerder voor een partij die groen is. Vergelijk het met de keuze voor een verantwoorde bank als Triodos. Dat verantwoorde is niet de primaire overweging, de bank moet goed zijn. Maar in je achterhoofd speelt wel mee dat je liever voor zo’n verantwoorde partij kiest.’

‘Wij zijn niet groener dan Kermit de kikker’

Toch staat hierover niets in jullie beleid of op jullie website.

‘Het gebruik van groene energie is ook geen expliciet beleid, het is niet door de directie opgelegd. Er zitten gewoon mensen in ons team die begaan zijn met het milieu, die hun koffiecups recyclen en in een hybride auto rijden. Ik vind het leuk om uit te zoeken hoe we meer kunnen doen met minder. Daardoor ga je automatisch minder energie verbruiken.’

Maar er is dus geen garantie dat Hyves groen blijft? Wat als die groene collega’s van baan wisselen?

‘Als wij plots overstappen naar kernenergie, worden we ongetwijfeld door onze gebruikers ter verantwoording geroepen. Onze vorige woordvoerder maakte zich vorig jaar wel eens zorgen als Greenpeace weer actie voerde tegen Facebook. Ik zei dan: we hoeven ons niet te schamen voor de manier waarop wij onze zaakjes hebben geregeld. We proberen onze dienst zo groen mogelijk aan te bieden. Maar we gebruiken nu eenmaal een groot aantal servers en dat kost stroom. We zijn wel groen, maar niet groener dan Kermit de kikker.’

Waarom draagt Hyves zijn duurzame bedrijfsvoering niet uit?

‘Ik denk niet dat duurzaamheid onderscheidend is in deze sector. Er is geen directe relatie met de dienst die we leveren. Zoals gezegd: duurzaamheid is geen beleid in onze organisatie en Hyves heeft dus ook geen strategie om dit uit te dragen.’

Qua energiebesparing is er altijd iets te winnen. Wat zie je momenteel als jullie grootste uitdaging?

‘Hoe we het voor elkaar kunnen krijgen om vraag en aanbod beter op elkaar te laten aansluiten. Hyves kan nooit uit. Er is altijd wel iemand die om 3 uur ’s nachts op een foto klikt. Die foto staat op een computer van Hyves en die moet dus altijd aan zijn, ook op momenten dat maar weinig gebruikers online zijn. We hebben al een techniek die ervoor zorgt dat het energieverbruik van onze servers omlaag gaat op momenten dat er minder mensen actief zijn op de website. Nu kijken we of we onze beschikbare capaciteit kunnen delen met andere internetdiensten, waardoor er minder energie verloren gaat en we kosten kunnen besparen.’