magazine / juni 2012

Rewind // Forward

© GP/Pierre Gleizes

Een nieuwe rubriek in GPM: we blikken terug én vooruit op onze campagnes. Wat wilde Greenpeace bereiken en is dat gelukt? Waarvoor komen we binnenkort in actie? Pavel vertelt wat Greenpeace met de Arctic Sunrise voor elkaar kreeg in Senegal én in Europa. Nora legt uit hoe je Braziliaanse vrienden vindt en ons zo kunt helpen de Amazone te beschermen. En Herman licht een tipje van de sluier op over onze campagne tegen het gevaarlijke bestrijdingsmiddel Roundup van Monsanto.

Abonneer je op de nieuwsbrief

Maart-arpil 2012
Senegal geeft het goede voorbeeld

Pavel Klinckhamers, campagneleider oceanen, was dit voorjaar aan boord van de Arctic Sunrise om bij West-Afrika campagne te voeren voor een beter Europees visserijbeleid. Wat heeft de aanwezigheid van Greenpeace opgeleverd?

‘We gingen naar West-Afrika om te laten zien waarom de EU haar visserijbeleid moet hervormen. Grote industrieschepen uit Europa vissen de zee bij Mauritanië leeg, ten koste van de kleinschalige, lokale visserij die veel duurzamer vist. Vanaf de Arctic Sunrise schilderden we leuzen op de Europese supertrawlers en hingen boeien aan de reusachtige netten om het vissen te verhinderen. Ook betrapten we een Russische trawler op illegale visvangst. We gaven dit door aan de Senegalese autoriteiten, die het schip een boete oplegden. Aan land, in Senegal, protesteerden we samen met lokale vissers tegen de plundering van hun wateren. We kozen voor Senegal, omdat daar presidentsverkiezingen waren. We riepen alle kandidaten op de lokale visserij te steunen en dat werkte. De nieuwe president, Macky Sall, trok direct de visvergunningen in van 29 supertrawlers. Ook in Europa vierden we een succes. Voor het eerst heeft de EU haar trawlers gesommeerd terug te komen nadat ze in West-Afrika hun quota bereikt hadden. Dit is een mooie eerste stap: nu moet Europa doorzetten en zijn vloot daadwerkelijk inkrimpen.’

Mei 2012
De Amazone heeft vrienden nodig

Heb je Braziliaanse vrienden? Dan kun je ons helpen de Amazone te beschermen. Nora van der Hoeven, campagneleider bossen bij Greenpeace, legt uit hoe dit werkt.

‘Greenpeace Brazilië is gestart met het burgerinitiatief voor een anti-ontbossingswet om de verwoesting van de Amazone te stoppen. Om die wet te kunnen indienen bij het Braziliaanse congres hebben we 1,4 miljoen handtekeningen nodig van Braziliaanse kiezers. Jij kunt ons daarbij helpen door op zoek te gaan naar Brazilianen op Facebook of Twitter. Dat kan heel eenvoudig met onze Brazilian Friend Finder. Kijk snel op www.theamazonismyfriend.org en roep een Braziliaanse vriend op om zijn of haar handtekening te zetten. Brazilië was goed op weg met het terugdringen van ontbossing, maar het tij lijkt te keren. Op 25 april stemde het Braziliaanse congres in met een nieuwe boswet (Forest Code) die de bossen niet langer beschermt, maar ontbossing juist aanmoedigt. Houtkappers en boeren die illegaal Amazonewoud kapten, worden in de wet beloond met amnestie. Naar verwachting gaat tot 2020 een stuk regenwoud zo groot als Groot-Brittannië verloren door deze boswet. Help ons daarom aan meer Braziliaanse vrienden! Zij kunnen het burgerinitiatief tot een succes maken en zo alsnog het Amazonewoud beschermen.’

Augustus 2012
Gif uit ons water

Het bestrijdingsmiddel Roundup wordt wereldwijd op grote schaal gebruikt. Ook in Nederland spuiten talloze gemeenten en particulieren hun onkruid weg met dit gif.

Herman van Bekkem, campagneleider duurzame landbouw: ‘Roundup is gewoon toegestaan, omdat de Europese toezichthouders hun oordeel baseerden op de rapporten van producent Monsanto zelf. Greenpeace en GMFreeze toonden vorig jaar aan dat glyfosaat, het hoofdbestanddeel van Roundup, zeer schadelijk is voor het milieu en voor de gezondheid van mensen. Glyfosaat is mogelijk hormoonverstorend en wordt in verband gebracht met de ziekte van Parkinson. Monsanto verkoopt Roundup ook veel aan boeren, in combinatie met gentechgewassen onder de naam Roundup Ready. Spuit je Roundup op het gentechgewas, dan gaat alles dood behalve het gewas zelf, belooft Monsanto. Maar boeren, met name in de VS, klagen dat het onkruid juist snel resistent wordt. Met als gevolg dat ze nog meer gif moeten spuiten. In Nederland vroeg de Tweede Kamer in 2011 om een verbod op Roundup in ‘niet-commerciële toepassingen’, zoals straten en tuinen. Staatssecretaris Atsma beloofde dit te regelen. Hij zag in dat Roundup een groot probleem is voor drinkwaterbedrijven: het kost veel geld om glyfosaat uit het water te zuiveren. Greenpeace zal de regering aan deze belofte houden en voert campagne om RoundupReadygewassen uit Europa te weren.

Digitaal nieuws

Via onze nieuwsbrief krijg je elke twee à drie weken een update in je mailbox van alles waarmee Greenpeace zich bezighoudt. Waar vaart de Rainbow Warrior naartoe? Wat doen onze actievoerders in China?

Digitaal nieuws

Via onze nieuwsbrief krijgt u elke twee à drie weken een update in uw mailbox van alles waarmee Greenpeace zich bezighoudt. Waar vaart de Rainbow Warrior naartoe? Wat doen onze actievoerders in China? Vanuit de nieuwsbrief klikt u direct naar spannende acties, video’s, adembenemende foto’s, persoonlijke blogs en betrouwbare achtergrondinformatie. Meld u nu aan op www.greenpeace.nl/nieuwsbrief en volg het Greenpeace-nieuws op de voe

Vanuit de nieuwsbrief klik je direct naar spannende acties, video’s, adembenemende foto’s, persoonlijke blogs en betrouwbare achtergrondinformatie. Meld je nu aan en volg het Greenpeace-nieuws op de voet!