magazine / december 2012

Kort

Scan je aankopen met QuestionMark

Nieuw in de app-stores: QuestionMark. Met deze gebruiksvriendelijke app kun je in de winkel duizenden producten scannen om te zien hoe ze scoren op het gebied van milieu, gezondheid en dierenwelzijn. QuestionMark heeft de vorig jaar gelanceerde SuperWijzer overgenomen en onder meer uitgebreid met een wiki. Hierin vind je niet alleen uitvoerige productinformatie, maar je kunt ook precies zien hoe de scores van een product tot stand zijn gekomen. Bovendien kun je zelf productinformatie toevoegen. QuestionMark is een onafhankelijke organisatie die jou niet vertelt wat je moet kopen, maar je de informatie levert waarmee je zelf een afgewogen keuze kunt maken. In het bestuur zitten vertegenwoordigers uit de wetenschappelijke wereld, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties, waaronder Greenpeace. QuestionMark start met vlees, zuivel en eieren, maar wil zo snel mogelijk uitbreiden naar groente & fruit, kleding en elektronica. Download de app en bekijk de wiki op de groene website van QuestionMark.

Sportbroek wordt jurk

Twee jurken en een sportbroek verknipte Anneke om het jurkje te maken dat designer MLY speciaal voor Greenpeace ontwierp. De redactie van GPM vond deze creatie zo leuk dat het naaitalent uit Schoorl een gesigneerd exemplaar won van het boek ‘Talking dress’ van Marieke Eyskoot, expert in duurzame mode. De internationale campagne die Greenpeace voert om ervoor te zorgen dat modemerken niet langer rivieren en meren vervuilen in landen als China en Mexico, loopt als een trein. Grote multinationals als Zara, Mango en Esprit hebben al toegezegd te stoppen met het lozen van gifstoffen in het milieu. Maar er zijn nog heel wat merken te gaan. Schrijf je direct in en doe mee aan de campagne.

© GP/Ed Lonnee

Nijmegen schrijft geschiedenis

Nijmegen is de eerste stad in Nederland die zichzelf gentechvrij heeft verklaard. Herman van Bekkem, campagneleider duurzame landbouw bij Greenpeace: 'Dit is niet alleen goed nieuws voor het milieu, het is ook een slimme zet van de Nijmeegse bestuurders. Zij voorkomen zo een hoop ellende voor hun boeren én ze beschermen de natuur tegen toenemend gifgebruik.' Wat is er aan de hand? De Europese Unie kan elk moment de toelating op Europese akkers goedkeuren van gentechgewassen die resistent zijn gemaakt tegen het onkruidgif Roundup. Op verzoek van Greenpeace berekende de Amerikaanse onderzoeker Charles Benbrook wat die toelating betekent voor Europa. Zijn conclusie, gebaseerd op Amerikaanse ervaringen, is schokkend: het gebruik van bestrijdingsmiddelen op deze gewassen stijgt met gemiddeld 800 procent. Een nachtmerriescenario voor boeren wiens akkers overwoekerd raken door resistente onkruiden én voor drinkwaterbedrijven: het kost miljoenen om dat gif uit het water te filteren. Ook daarom is het Nijmeegse besluit een slimme stap.

Uittips: jeans en pinguïns

Wist je dat Nederlanders het grootste aantal jeans per hoofd van de bevolking dragen? In de tentoonstelling 'Blue Jeans'  komt het DNA van de spijkerbroek langs, naast variaties zoals de Gluejeans, ambachtelijke jeans couture en ook: duurzaamheid. Want de productie van spijkerbroeken in landen als China is verre van verantwoord. De makers van de expositie realiseerden zich deze gitzwarte kant van de spijkerbroek en vroegen Greenpeace hun expositie compleet te maken met foto’s van de kledingproductie in China.
De mooiste natuurfoto's zijn te zien in Den Haag. Daar exposeert het Museon de bekroonde foto's van de Wildlife Photographer of the Year Competition die jaarlijks wordt georganiseerd door onder meer BBC Wildlife Magazine. Winnaar Paul Nicklen uit Canada legde in de Rosszee bij Antarctica spectaculaire beelden vast van keizerpinguïns. Wie een voorproefje wil zien, kan terecht op de site van het Britse Natural History Museum.