magazine / maart 2013

Informatie & inspiratie

© GP/Cris Toala Olivares

 

Community voor wereldverbeteraars

Festival visitor talks in the Greenpeace stand with the volunteers during the Castlefest Festival at real estate Keukenhof near Lisse.  In the stand volunteers inform the public about the Forests campaign and the people can buy merchandise.Festival bezoekers in gesprek met vrijwilligers in de Greenpeace stand tijdens het Castlefest festival op landgoed de Keukenhof bij Lisse. In de stand worden de bezoekers geinformeerd over de bossencampagne en kunnen zijn merchandise artikelen kopen

 

Heb je een plan, idee, droom of wens om de wereld wat groener te maken? In onze online community Greenwire zet je snel en gemakkelijk de stap van denken en dromen naar delen én realiseren. ‘Met Greenwire willen we mensen met elkaar verbinden’, zegt Rebecca van Scheijndel, die het online-platform beheert. ‘Ik vind het heel inspirerend om te zien hoe de community blijft groeien. Soms starten mensen een eigen project, anderen sluiten zich aan bij campagneactiviteiten die door Greenpeace zijn opgezet.’ In een persoonlijk profiel kan iedereen aangeven waar hij of zij goed in is. ‘Greenpeace heeft regelmatig mensen nodig die bijvoorbeeld goed kunnen koken, fotograferen of klussen’, vertelt Rebecca. ‘Dankzij Greenwire vinden we elkaar.’

In Nederland hebben inmiddels meer dan 2.200 mensen een Greenwire-account. Aanmelden kan hier. Greenpeace gaat het platform ook in andere landen opzetten. In juni zal GreenWire onder andere in Thailand, India en Rusland online gaan.

Droomfonds voor groene app

 Foto: Roy Beusker

Tijdens het Goed Geld Gala van de Nationale Postcode Loterij op 13 februari kwam voor Greenpeace een droom uit: we kregen het Droomfonds toebedeeld voor de verdere ontwikkeling van de QuestionMark-app. QuestionMark krijgt ruim € 7,5 miljoen om kennis over de duurzaamheid van producten te verzamelen en die in één oogopslag toegankelijk te maken via een gebruiksvriendelijke app. Je kunt de QuestionMark-app downloaden op je smartphone via de App Store of Google Play Store. Scan vervolgens in de supermarkt een vlees-, zuivel- of eierproduct en je krijgt direct de scores te zien voor milieu, gezondheid en dierenwelzijn. QuestionMark zal de bijdrage van de Postcode Loterij gebruiken om meer productcategorieën toe te voegen, zoals kleding, elektronica, en groente en fruit. Meer informatie vind je hier.

Cadeautje voor jou én het milieu

 

Als je weer eens licht wanhopig door het winkelcentrum loopt, op zoek naar een cadeautje voor een vriend of familielid, maak dan rechtsomkeert en surf thuis naar greenpeace-cadeaus.nl. Daar vind je veel leuke en duurzame cadeautjes. In ruil voor een eenmalige donatie ontvang je bijvoorbeeld een nietloze nietmachine (die dus nooit leeg raakt), een verjaardagskalender, een houten USB-stick of een boekje vol groene weetjes.

Jaarverslag 2012

Sinds enkele jaren verschijnt ons jaarverslag alleen nog online. Zo besparen we energie, papier en andere grondstoffen. Ook het jaarverslag van 2012 is vanaf 28 maart op onze website te vinden. In dit verslag vind je onder andere een overzicht van de campagnes die we vorig jaar hebben gevoerd en onze financiële verantwoording.