magazine / maart 2013

Kort

© Uggi Kaldan/GP

Slechtste bedrijf van het jaar

Sinds 2009 zit Greenpeace in de organisatie van de Public Eye Awards. Elke editie nemen zes bedrijven het tegen elkaar op voor de titel slechtste bedrijf van het jaar. Dit jaar kwamen investeringsbank Goldman Sachs (juryprijs) en Shell (publieksprijs) als ‘winnaars’ uit de bus. Goldman Sachs vanwege zijn schimmige rol in de wereldwijde financiële crisis en Shell, hoe kan het ook anders, vanwege zijn plannen om naar olie te boren in het kwetsbare Noordpoolgebied. Het is de tweede keer dat de van oorsprong Nederlandse oliegigant een Public Eye Award krijgt toebedeeld. In 2005 won Shell ook al voor de vervuiling die het aanricht in Nigeria.

© Christoph Engel/GP

Sloopstranden steeds meer in trek

Reusachtige schepen die op stranden in India en Bangladesh met de blote hand worden gesloopt: je zou misschien denken dat deze misstand de eeuwwisseling niet heeft overleefd. Maar helaas, de vervuilde sloopstranden waar de armste mensen levensgevaarlijk werk doen, bestaan nog altijd. Vorig jaar lieten Europese bedrijven een recordaantal van 365 schepen achter op stranden in Zuid-Azië - 155 meer dan in 2011. Dat bleek onlangs uit een rapport van het Shipbreaking Platform, een coalitie van mensenrechten- en milieuorganisaties waarvan Greenpeace lid is. Griekenland is het Europese land dat de meeste schepen richting sloopstranden stuurde, maar liefst 167 stuks. Daarna volgen Duitsland (48) en het Verenigd Koninkrijk (30). Nederland staat op de zevende plaats, met vijf schepen die vorig jaar naar een sloopstrand werden gebracht door Seatrade en Boskalis. Het Shipbreaking Platform probeert in samenwerking met het Europees Parlement een financiële regeling in het leven te roepen die het voor scheepseigenaren aantrekkelijker maakt om hun schepen op verantwoorde wijze te laten ontmantelen.

Biogerechten voor € 3

De meesten van ons moeten dit jaar de broekriem ietsje (of zelfs stevig) aantrekken. Met de hand op de knip boodschappen doen, betekent al snel kiezen voor een stukje plofkip in plaats van die duurdere biokip. Dat lekker en biologisch eten absoluut geen aderlating hoeft te zijn, bewijst de handige website biobudget.nl. Initiatiefnemer Natasja Oehlen (freelance journalist) vroeg een aantal koks om recepten op te stellen met biologische ingrediënten die samen minder dan € 3 per persoon kosten. Inmiddels hebben al 26 koks meer dan 100 recepten afgeleverd, zoals prei- en kastanjesoep, bietjestaart met feta en stoofradijsjes met perenstroop.

Bosatlas vol energie

Grote kans dat je direct terugdenkt aan je aardrijkskundelessen op de middelbare school als je het woord Bosatlas ziet. Maar die grote schoolatlas is al lang niet meer de enige: de Bosatlas heeft inmiddels verschillende zusjes. Zo bestaat de ‘Bosatlas van het klimaat’ en de ‘Bosatlas van de geschiedenis van Nederland’. Daaraan is nu de ‘Bosatlas van de energie’ toegevoegd, een atlas die onder meer de herkomst van onze energie in beeld brengt. Speciale hoofdstukken over energiebesparing en hernieuwbare energie maken deze atlas een must have voor iedereen die geïnteresseerd is in de energievoorziening van de toekomst. Hier kun je de atlas digitaal doorbladeren.

© Simon Lim / Greenpeace

Windmolens bij Fukushima

Op 11 maart 2013 was het twee jaar geleden dat Japan werd getroffen door een aardbeving en een tsunami, die de grootste nucleaire ramp sinds Tsjernobyl inluidden. Nog altijd gaat het land, en dan vooral het gebied rondom Fukushima-stad, gebukt onder de gevolgen van deze tragedie. Radioactieve vervuiling is nog lang niet overal opgeruimd en evacués uit de ergst getroffen gebieden kunnen nog altijd niet terug naar huis. Maar er is ook hoopvol nieuws: Japan wil een gigantisch drijvend windmolenpark bouwen voor de kust van de provincie Fukushima. Dit jaar al moet een eerste windmolen worden geplaatst. En in de plannen zal het project zo’n 12.000 kW opwekken, genoeg om 100.000 huishoudens van elektriciteit te voorzien.

Kom in actie via Facebook

Hoewel spandoek, rubberboot en actieschip effectieve middelen kunnen zijn om milieuwinst te boeken, is ook het internet voor Greenpeace steeds belangrijker geworden. Een goed voorbeeld is onze campagne tegen het gebruik van gifstoffen door internationale kledingmerken (klik hier voor meer informatie). Samen met honderden online supporters haalden we binnen no time een fikse toezegging binnen van G-Star. Hoe we dat deden? We riepen mensen op kritische berichten achter te laten op de Facebookpagina van het jeansmerk. En daar werd massaal gehoor aan gegeven. Een week later beloofde G-Star een einde te maken aan de lozing van giftige stoffen in het milieu. Hoe meer Facebookvolgers we hebben, hoe succesvoller zulk soort acties zijn. Volg je ons al? Surf hier naar toe en klik op ‘like’!