magazine / maart 2013

Zonnepanelen: is uw dak er klaar voor?

© GP/Nils Schoonhoven

Zijn zonnepanelen duur en ingewikkeld? Welnee. GPM ruimt een paar misverstanden uit de weg, samen met tevreden particulieren die hun eigen zonnestroom produceren.

Win zonnepanelen t.w.v. € 2500

‘Zonnepanelen zijn duur’

Eerste misverstand: zonder subsidie zijn panelen nauwelijks te betalen. Inderdaad kon je een aantal jaren geleden alleen panelen op je dak leggen met een eigen kapitaaltje of een flinke overheidssubsidie. Maar nu kun je bij wijze van spreken op elke straathoek betaalbare zonnepanelen krijgen en schieten de collectieve inkoopinitiatieven als paddenstoelen uit de grond. Gé Brander rekende het al voor u uit: zonnepanelen zijn goed voor 7 procent rendement, tegen zo’n 2 procent rente op een spaarrekening. De Nederlandse markt voor zonnepanelen is hard gegroeid en met name in Duitsland en China dalen de productiekosten snel. De prijs van zonnepanelen is in vier jaar tijd met ruim de helft gedaald. Bovendien leveren ze steeds meer stroom op: met acht panelen wek je al bijna de helft van het gemiddelde stroomverbruik van een huishouden op. Legt u de panelen zelf, dan is de kostprijs nog lager. Natuur & Milieu berekende dat zonnestroom nu al 17 procent goedkoper is dan reguliere stroom uit het stopcontact. En dat voordeel groeit alleen maar met een stijgende elektriciteitsprijs.

11-02-2013, Kudelstaart, Gé Brander heeft zonnepanelen op het dak van zijn huis. Foto: Nils Schoonhoven‘Op het dak levert ons spaargeld meer op’

Met drie opgroeiende dochters van 13, 11 en 9 jaar in huis loont energiebesparing behoorlijk.
Gé Brander (42) uit het Noord-Hollandse Kudelstaart ging al slim om met energie (Licht uit als je weggaat! Korter douchen! Thermostaat programmeren!) en zonnepanelen waren een logische volgende stap. ‘Ik was me al een tijd aan het oriënteren. Welke panelen? Hoeveel levert dat op? Voor ons was besparing de belangrijkste motivatie, mooi meegenomen dat het voor het milieu goed is.’ Toen hij van zijn vader een gift kreeg van een paar duizend euro kon Gé de zonnepanelen versneld aanschaffen. ‘Dat geld levert op mijn dak meer op dan de magere 2 procent rente die ik op een spaarrekening krijg. Het rendement van panelen is zo’n 7 procent.’ Met subsidie van de provincie kon hij zelfs duurdere zonnepanelen kopen die meer stroom opleveren. Zo betaalt de investering zich nog eerder terug. Het eerste jaar dat de panelen op het dak lagen, wekten ze 1.600 kWh aan energie op, ongeveer een kwart van het totale verbruik. Gé: ‘Dat is iets minder dan verwacht, maar ik ben er zeker tevreden over. Onze maandelijkse energiekosten zijn gedaald van € 185 naar € 125 per maand. Door mijn positieve rekensommetjes zijn intussen vier buren enthousiast overstag gegaan. En ik ben al bezig met de volgende stap: de aanschaf van een zonneboiler om ook ons gasverbruik terug te dringen.’

‘Mijn dak is niet geschikt’

Tweede misverstand: veel Nederlandse daken zijn ongeschikt voor zonnepanelen. Natuurlijk moet een dak niet grotendeels in de schaduw liggen, maar je haalt al vrij snel een aantrekkelijk rendement uit zonnepanelen. Ook in een regenachtig land als Nederland. Zonnepanelen zijn zelfs mogelijk als je een dak deelt met anderen, zoals Arnaud Lykles en zijn gezin. Arnhem introduceerde vorig jaar een bijzonder initiatief, de interactieve Zonatlas, waarmee inwoners razendsnel kunnen zien of hun dak geschikt is voor zonnepanelen. Maar via Google Earth kom je ook een heel eind. Blijkt je dak echt ongeschikt, dan is een schuurtje soms een optie. Nijmegen heeft voor dit probleem een creatieve oplossing bedacht: Nijmegenaren kunnen zonnepanelen kopen die op een gemeentedak liggen. De opgewekte zonnestroom wordt dan van hun energierekening afgetrokken.

06-02-2013, Arnaud Lykles heeft zonnenpanelen op het dak in het pand waar hij woont. Foto: Nils Schoonhoven‘Zonnepaneel of dakterras’

Als je het dak boven je hoofd deelt met zeven andere huishoudens kan aan het plaatsen van zonnepanelen een flinke discussie voorafgaan. Dat gebeurde in ieder geval wel bij Arnaud Lykles (45), die met zijn gezin in Amsterdam-Oost woont. Hun pand is opgedeeld in vier dubbele bovenwoningen en evenveel dubbele benedenwoningen. Wat te doen met het dak, was de vraag op een vergadering van de Vereniging van Eigenaren (VvE). Dakterras, riepen de bovenhuismensen. Zonnepanelen, riepen de beganegrondbewoners. Arnaud: ‘Uiteindelijk zijn we er uitgekomen en is het dak verdeeld. We hebben deze verandering bij de notaris in de splitsingsakte laten vastleggen, zodat de VvE de beslissing niet makkelijk kan terugdraaien. Hier hadden alle bewoners behoefte aan vanwege de grote investeringen die we zouden doen.’ Arnaud wekt nu stroom op via zes panelen. ‘Doordat we maar een klein stuk dak hebben, moest de leverancier wel even puzzelen met de opstelling. Ook de installatie kostte wat denkwerk, want de kabel naar de omvormer moest door het huis van de bovenburen lopen.’ Hij bespaart er ondertussen € 25 per maand mee. ‘Of ik het zou aanraden aan anderen? Zéker! Ons voorbeeld laat zien dat het ook in een niet-standaardsituatie kan. Het kost wat uitzoekwerk en het ging bij ons niet vanzelf, maar het is toch gelukt.’

‘Je moet er zo veel voor regelen’

Derde misverstand: de aanschaf van zonnepanelen is behoorlijk ingewikkeld. Ook dat valt reuze mee. Zeker als je het advies van Elvire en Ed te Loo ter harte neemt en rustig uitzoekt wat de beste opties zijn. Struin het internet af op zoek naar ervaringen van anderen, laat u informeren door erkende installateurs én door andere zonnepanelengebruikers, live of via social media. Plaatst u zelf de zonnepanelen of schakelt u een instal-lateur in? Het eerste is goedkoper, het tweede scheelt wat rompslomp. Sommige installateurs regelen zelfs alles voor u, inclusief het aanvragen van eventuele subsidies. Denk er in ieder geval aan uw energie-leverancier op tijd in te lichten, zodat die straks uw zonnestroom verrekent op uw elektriciteitsrekening. Dat kan ook via energieleveren.nl. De netbeheerder controleert of u een extra meter nodig heeft.

01-02-2013, Zutphen, Ed en Elvire te Loo hebben zonnepanelen op het dak van hun huis. Foto: Nils Schoonhoven‘Gedoe valt achteraf reuze mee’

Bijna anderhalf jaar lezen, vragen, zoeken: Elvire (43) en Ed te Loo (51) uit Zutphen namen de tijd om zich goed te oriënteren bij de aanschaf van hun zonnepanelen. Hoe leveren ze het meeste op? Houdt het dak het wel? Staan er hoge bomen of hoge gebouwen in de weg? Hoeveel vierkante meter past er op het dak? Ed: ‘Op Google Earth had ik al gezien dat ons platte dak geen optimale ligging heeft ten opzichte van de zon. Met die informatie mailde ik verschillende bedrijven om te vragen naar de mogelijkheden. De een zei dat we met gemak 60 m2 panelen konden leggen, een ander kwam niet verder dan 20 m2. Voordat je er dan achter bent wie gelijk heeft...’ Hun tips? Kritisch blijven. De tijd nemen. Reële verwachtingen hebben – ook belangrijk. En onderzoek doen. Zo vroegen ze hun buren, die al zonnepanelen hadden liggen, hoe dat in de praktijk beviel. De panelen (uiteindelijk 24 m2) kwamen er en ook Ed en Elvire zagen hun elektriciteitsrekening snel dalen: € 90 per maand minder dan voorheen. ‘Zo zie je direct dat die panelen iets opleveren voor het milieu én voor je portemonnee. Hartstikke leuk.’ Echt getwijfeld hebben ze eigenlijk nooit, ook niet toen ze zich door het woud aan informatie moesten worstelen. ‘Achteraf viel het eigenlijk reuze mee. Het lijkt een enorm gedoe, maar als je geen haast hebt, levert het ook geen stress op.